Een goed proces is een algoritme

Onderstaand stukje kwam ik tegen. Dit had ik een tijdje
geleden in een bui opgeschreven en gaat wel ergens over….

 

Een goed proces is een algoritme

 

Goede
bedrijfsprocessen zijn algoritmes. Ze geven altijd hetzelfde resultaat. Als je
dezelfde handelingen verricht, moet de uitkomst hetzelfde zijn. Is dat niet zo,
dan moet het proces aangepast worden zodat de uitkomsten wel hetzelfde zullen
zijn. Dus als je bedrijfsproces geen algoritme is, dan is de procesdefinitie
nog niet goed.

 

Dit
klinkt abstract en ik zal het concreet proberen te maken.

 

Stel
dat het proces een klacht is. Een klacht wordt op een bepaalde manier afgehandeld
afhankelijk van het soort klacht. Stel dat bepaalde klachten tot meer klachten
leiden of niet naar tevredenheid worden opgelost (vanuit het oogpunt van het
bedrijf, niet van de klant), dan heeft dat bepaalde redenenen. Door nog meer
handelingen te verrichten zou de klacht uiteindelijk wel goed opgelost worden,
maar ergens mist een splitsing of door een gebrek aan inzicht gaat het oplossen
van het proces mis. Door je proces aan te passen, bepaalde uitzonderingen af te
vangen of een serie processtappen te verfijnen past elke klacht weer in de vorm
van het proces.

 

Soms
maken bepaalde mensen in het bedrijf een soort “black box” en zijn
bepaalde delen van het (onbeschreven) proces schimmig en niet helder. Die
mensen zeggen dat hun zaken, handelingen of problemen niet in een proces
beschreven kunnen worden, of zo veranderlijk zijn dat hun expertise nodig is om
dingen goed te laten gaan. Ik beweer dat dat onzin is. Natuurlijk is menselijk
intrepretatie vaak nodig en niet zomaar van mensen maar van specialisten, maar
ook zij maken keuzes op basis van parate kennis, of doordat ze dingen
“weten”. Zo’n beoordelings ding kan gewoon weer een onderdeel
worden van het proces.

 

Als
je proces niet altijd goed loopt, dan is je proces niet goed ingericht en niet
compleet.

 

Dit
slaat natuurlijk alleen op processen die beschreven zijn of geautomatiseerd.
Veelal zijn grote delen van bedrijfsprocessen niet expliciet. Dan is het proces
ook geen algoritme en heel erg persoons afhankelijk. In een groter bedrijf
zullen dezelfde processen ook anders lopen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s