Sellaband

Een jaar geleden begon het concept Sell-a-band met de site
Sellaband.com.

 

Muziekbands kunnen een profiel aanmaken, wat muziek van henzelf
online zetten en plaatjes, tekst en video uploaden. Bezoekers kunnen deze dan
gratis bekijken. Als zij geloven in de band kunnen ze aandelen kopen die altijd
tien dollar per stuk kosten. Als een band vijfduizend aandelen (50.000 dollar) heeft
verzameld dan kunnen de aandelen niet meer gekocht of verkocht worden en wordt
dat geld gebruikt om een CD op te nemen. Die 50.000 dollar komt overigens van
het “verhaal’ dat een professionele CD opnemen vijftigduizend
dollar kost. Voor elk aandeel in de band heb je in ieder geval recht op een CD
van die band. Als je meer aandelen hebt dan dat je zelfs CD’s wilt dan
kun je deze ook verkopen via o.a. de site.  Dat staat los van de inkomsten die
de CD opbrengt, deze inkomsten (welke ook voortkomen uit reclame opbrengsten
uit de site) worden verdeeld onder de aandeelhouders, de band en sellaband als
organisatie. Dit is mijn versie van het concept en is niet het gehele verhaal,
maar dat kun je elders lezen.

 

Afgelopen donderdag vond Sellabration plaats. Een evenement
in Paradiso om het eerste jaar van Sellaband te vieren.

 

Ik ging er naartoe met mijn schoonvader en dat was een goede
keuze! Hij houdt van muziek, bands en optredens. Hij speelt zelf ook in een
band en is dus goed gezelschap. Er zat een duidelijke opbouw in het programma
van “onervaren” naar “ervaren” met het gevolg dat er
nog wel geroezemoes was aan het begin, maar naarmate de avond vorderde werd de
muziek vullender en de optredens spannender. Op één band na hadden ze allemaal
de 50.000 dollar bereikt. Van mijn favoriet “Second Person” kregen
we meteen ook de opgenomen CD mee.

 

Wat erg leuk was om te zien is dat de artiesten onderling
erg leuk met elkaar omgingen en goede banden hadden met de oprichters van
Sellaband en de producers waarmee werd samengewerkt. Ook leuk om te zien hoe
bepaalde artiesten zoals Clemence, Lily en Mandeleigh nog geen brede ervaring
hebben maar wel de hoop om door te breken en daarom een verwachtings volle
uitstraling te uiten. Stel dat ze “groot” worden, dan heb je dat
zien ontstaan vanaf het begin.

 

Maar goed, ik schrijf dit stuk voornamelijk omdat ik mijn
waardering voor het concept wil uitspreken en onderbouwen. Je ziet dat er geïnvesteerd
wordt in Sellaband en dat het onmogelijk winstgevend is op dit moment. Dat
betekend dus dat er mensen zijn met vertrouwen in het concept. En terecht. Op
het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand met het concept. Leuk, een site
met artiesten die je kan helpen een CD te maken. Maar er is veel meer aan de
hand.

 

De muziekmarkt wordt geregeerd door grote spelers. Zij
bewaken de macht die ze hebben en drukken concurrenten het liefste dood. Bepaalde
mensen hebben een dergelijke invloed dat het doorbreken van artiesten vaak
beslissingen zijn van deze mensen en niet “organisch” ontstaan. Die
uitzonderingen bestaan wel (bands die op eigen kracht touren, zingen, optreden
en bekend worden). Maar het overgrote deel wordt naar mijn mening en gemaakt en
gekozen. Als je niet gedraaid wordt op de radio ben je al bij voorbaat
kansloos.

 

Het principe is simpel: Als een artiest genoeg gedraaid
wordt gaan mensen het herkennen en leuk vinden en wordt het een hit. Het is een
soort loterij die je niet kunt verliezen. Door te weten wie gaat “winnen”
steek je je geld erin en is een hoog rendement een logisch gevolg. Natuurlijk werkt
het niet letterlijk zo, maar dit principe wordt gehanteerd.

 

Toch zal de wereld veranderen en is die verandering al een
tijdje geleden begonnen. I-tunes is een online winkel die al meer dan drie
miljard nummers heeft verkocht zonder dat daar een CD’tje is verscheept. Maar
ook door Kazaa en andere peer to peer netwerken hebben ertoe bijgedragen dat de
muziekwereld veranderd. Langzaam dat wel, en dat onderstreept de macht die
muziekmaatschappijen hebben.

 

En nu is er sellaband. Dat doet een serieuze poging om de
macht van de hits weer terug te brengen naar waar deze thuis hoort. De
muziekliefhebber. De luisteraar bepaald immers waar hij zijn geld insteekt en
wie er mag produceren. Nu is het overigens zo een band via sellaband alleen
zijn eerste CD daarmee uitbrengt. Vervolg successen zullen wellicht via de
mainstream plaatsvinden. Nu kan dat ook nog niet anders. Een band wordt pas
groot als er massa aan te pas komt en zover is Sellaband nog niet.

 

Google heeft de wereld ook veranderd, maar in het begin wist
niemand dat en kon je al een groot aandeel in het bedrijf kopen voor 100.000
dollar. Het werd onvoldoende gerealiseerd maar zoekmachines stonden op het punt
groot te worden. Nu is dat ook in de muziekindustrie. Er zullen bepaalde grote
veranderingen komen, maar niemand weet wie daarin een drijvende kracht wordt. Dat
is de kracht van vroeg investeren. Het risico is groot, maar als het een succes
wordt is het succes ook heel groot.

 

Naast dat sellaband leuk is en zijn best doet, en groeiende
community heeft, zit er ook potentie in en is het een moois streven. Ik kwam op
sellaband via een artikel in de zaak. Momenteel heb ik er 100 dollar in
gestoken voor “fun”. Ik heb aandelen in drie artiesten die de
50.000 dollar heeft bereikt. Als er iets van dat geld terug komt (naast een
leuke CD die ik nu heb van Second Person), dan zal ik dat bedrag vergroten. Dan
gaat het me eerlijk gezegd niet eens direct om de artiesten –ik ben nog
geen één keer echt onder de indruk geweest- maar wel om waar het voor staat. Een
alternatief voor de regerende en vaak arrogante muziekindustrie.

 

En ondanks dat Sellaband er nog lang niet is, is het
bereikte in een jaar een prestatie op zich. Een miljoen aan aandelen voor bands
en zes “winnaars”. Overigens wordt het produceren van een CD
(samenstellen van het team, opnemen, etc.) op redelijke traditionele wijze
gedaan. En ik geloof dat dat een goed ding is.

 

Dit artikel heb ik uit de losse hand in een half uurtje op
zondagochtend geschreven. Ik had mijn voornemen er langer over te doen en het
doordachter te maken dan het nu is. Aan de andere kant wil ik zo snel mogelijk
mijn mening delen en heb ik dat hiermee gedaan. Eén ding is zeker: Ik geloof in
Sellaband en hoop van harte dat ze doorgaan met wat ze gestart zijn.

 

Henri Koppen – 19-08-2007

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

