Help je ouders

Ik zit weer vol inspiratie en vol met ideeën. Hier komt er
weer eentje.

 

Met mijn collega programmeurs zaten we te discussieren over
van alles en nog wat. Het ging er onder andere over dat als je wat ouder bent,
je eigenlijk wordt afgeschreven en geen tweede kans krijgt in het
arbeidsproces, en dat er veel mensen onder leiden omdat ze dan niets hebben. En
ook dat de regering daar steeds minder aan doet.

 

Uiteraard heb ik daar ook een mening over en ken ook mensen
(zoals mijn moeder) die met dat probleem geconfronteerd worden. Niet met het
weinig hebben in dit geval, maar wel dat er geen werk te krijgen is.

 

Een andere klacht is dat jongeren met ouders die niet veel
geld hebben, geen huis kunnen kopen of niet worden gestimuleerd worden om te
studeren omdat het onbetaalbaar is en je dan beter kan gaan werken. Toch zijn
er veel regelingen die het makkelijk maken voor ouders om bijvoorbeeld de kinderen
te helpen met een hypotheek of mogen meebetalen aan studie.

 

Maar goed, vroeger wilde men veel kinderen omdat dat een soort
pensioen is voor als je ouder wordt. In armere landen en andere culturen is het
heel normaal dat kinderen voor hun ouders zorgen, in nederland lijkt dat heel
anders. En dan stel ik mezelf de vraag: zou ik mijn ouders structureel
financieel steunen als zij dat nodig hebben? En zijn er regelingen die dat stimuleren
of makkelijker maken? Zodat je bijvoorbeeld geen belasting hoeft te betalen
voor het deel dat je aan je ouders geeft (en dat zij daar ook geen belasting
meer over hoeven te betalen. Of dat je hun bijvoorbeeld kunt helpen met een
hypptheek.

 

Het is niet eens in me opgekomen dat je je ouders financieel
kunt steunen. En in de eerste instantie (als ik me echt probeer in te leven)
zie ik me dat ook niet doen. Gek eigenlijk, maar die normen en waarden heb ik
blijkbaar niet opgedaan of meegekregen. Offeren heb ik niet echt geleerd.

 

We moeten niet willen dat de regering alles regelt. Nederlanders
houden van vrijheid, het is niet ook de verantwoordelijkheid van de regering
dat die alles voor ouderen regelen. We moeten ook zelf dingen oplossen. Dat dat
opoffering vraagt hoort daar bij. Hierin moet ik in ieder geval mijn
mentaliteit veranderen. Het zou helpen als de regering zulke iniatieven
ondersteund met gunstige regelingen. Dan gaat het met onze normen en waarden
weer een stukje beter.

 

Henri

27 augustus 2007

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

