Basisbeurs lenen

Ik las het voorstel van Ronald Plasterk om de basisbeurs om
te zetten in een lening. Ik kreeg meteen een stroom aan gedachten en deze zal
ik met je delen.

 

Ik weet niet precies hoe de politiek wetten en de regering
in elkaar steken, maar als we het hebben over een democratie dan heeft het volk
gestemd op wie het volg mag vertegenwoordigen. Het stemmen doet men op een
partij en diens regeringsvoorstel. Ik zie het regeringsvoorstel als een
functioneel ontwerp en een plan van aanpak. En een ambstermijn tussen twee
verkiezingen als Projectduur. Ik trek dus een vergelijking met het
bedrijfsleven. Dit plan van Plasterk staat niet in het regeerakkoord en lijkt
me daarom kansloos. Immers, kiezers stemmen op basis van gegevens en de enige
gegevens die men heeft is het plan van een partij hoe er geregeerd wordt. Als
daar op zo’n manier omgeen gegaan wordt, wat is dan het woord van een
partij nog waard?

 

Het idee om de basisbeurs tot lening om te zetten is gewoon
fout en dient geen doel. Je lost het probleem van de leraren natuurlijk razend
snel op, want niemand gaat meer studeren dus zijn leraren ook niet meer nodig. Zonder
goede opleidingen is je positie als land steeds zwakker naast landen die wel
investeren in opleidingen. Daarnaast vind ik dat voor een welvaart van een land
de veiligheid, zorg en opleiding de peilers zijn van een goede samenleving. Deze
zouden gegarandeerd moeten zijn en voor iedereen even bereikbaar.

 

Uit prinsjesdag had ik begrepen dat er geld over was en dat
dat gebruikt werd om te investeren, doe dat dan in de drie peilers, dan zit je
altijd goed. Blijkbaar is Plasterk zijn budget slecht uitgeonderhandeld.

 

Nu roept Bos op om geen onrust te maken omdat het nog geen
voorstel is. Mij klinkt het als bananensplit in de oren. Even lekker porren en
lachen om hoe mensen zich een ongeluk schrikken. Dat heeft effect, inderdaad, let
maar op wat de kiezers de volgende keer stemmen. Met deze fratsen voorspel ik
zwaar weer voor de PvdA.

 

Zelf ben ik een zwevende kiezer, ik zou niet weten wat ik
zou moeten stemmen aangezien alle grote partijen het nu bont maken, daarnaast
heb ik veel te weinig informatie om tot een goede keuze te komen. PvdA wordt
het zeker niet. Die roepen dat het socialer moet. Socialer betekend dat de
mensen die hard werken onevenredig meer belasting moeten betalen. Een partij
die zo weinig snapt over wat sociaal is… daar kan ik zeker niet achter
staan….

 

Zo, dat ben ik even kwijt.

 

 

Henri Koppen

17-10-2007

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

