Mag het ietsje minder zijn?

Soms lees ik bij toeval een column van
Johan Cruijff, zo ook deze:

http://www.telesport.nl/columns/johan_cruijff/article2425411.ece

– Distantiëren van onbehoorlijk
gedrag

 

En elke keer verbaas ik me er weer over.
Hij schrijft er goed en al klinkt het soms triviaal wat hij schrijft, hij maakt
meestal wel een sterk punt. Ik erger me al een tijd aan veel dingen in de
media. Ruzies en ellende wordt uitgelicht. Gezinsdrama’s (gewoon moord), als er
geen geval gebeurd lees je meteen de komende weken allemaal van dat soort
gevallen.

 

Het is logisch. Als je alleen maar feiten
verslaat verlies je het op de kijkcijfers. Als je kijkt naar de meest gelezen
artikelen op NU.NL zie je altijd dat het de sensatie zoekende artikelen zijn.
Ik maak me daar ook schuldig aan, en dat vind ik jammer. Liever lees ik de echt
belangrijke zaken, maar die zijn zo ongezouten dat het blijkbaar niet erg
aantrekt. De maatschappij is nog sneller en oppervlakkiger geworden.

 

Bij mezelf noem ik dit altijd het
omgebouwde playstation effect. Als je je playstation ombouwd kun je spelletjes
downloaden en spelen zonder dat je daarvoor betaald. Daardoor heb je ineens
honderd spellen in plaats van vijf. Het gevolg is dat je geen enkel spel meer
uit speelt en alles even doet. Gevolg is dat je dan de diepgang van een spel
mist. Je zal nergens echt goed in worden en eigenlijk ben je met 100 spellen
alleen maar sneller verveeld.

 

Alles gaat zo snel dat je er nauwelijks
meer van geniet. Maar hoe vind je een manier om een tandje langzamer te gaan?

 

Henri Koppen

5-11-2007

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

