Dag dag RIAA, we zullen je niet missen

Een paar jaar terug heb ik een paar keer contact geprobeerd
op te nemen met de RIAA (Recording Industry Association of America), de vraag
die ik wilde stellen was waarom ze niet kiezen voor bijvoorbeeld een goedkopere
CD onder de 10 dollar (die stond nu net zo hoog als de euro). Daarbij had ik
wat dingen geschreven waarom ik dacht dat een cd van 10 dollar meer winst op
zou leveren dan een cd van vijftien dollar. Nimmer heb ik een bevestiging
gekregen of een antwoord.

 

Die arrogantie waarom ze overigens om bekend staan, kost ze
in dit nieuwe tijdperk de kop als ze niet snel schakelen. Eerder schreef ik al
over Sellaband (http://www.4xs.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=610
, of www.sellaband.com), zij geven de
mogelijkheid om nog niet doorgebroken artiesten fans te vinden die aandelen in
hun willen kopen van 10 dollar per stuk. Bij 50.000 dollar aan aandelen gaat de
band dan een CD opnemen die je dan gratis ontvangt, daarnaast deel in je in de
opbrengsten van die CD. Meer dan 8 bands en zangers hebben deze 50.000 grens
bereikt. Het is dus nog klein, maar het is wel een nieuwe manier waarbij je dus
geen platenlabel nodig hebt. Daarnaast is het veel democratischer. Hits
ontstaan nu omdat platenlabels willen dat deze ontstaan. Er zit een marketing
machine achter. Bij Sellaband ontstaan hits omdat mensen de muziek waarderen.

 

Maar nu heeft Radiohead de stap gemaakt waarvan veel mensen
wisten dat die zou komen, maar niet wanneer en door wie. Radiohead, geen
onbekende band bied nu aan om de CD te kopen via het internet. Als CD of als
download. En mooier nog (en dat is een slimme stunt),  voor de download
bepaal je zelf wat je ervoor over hebt. Je kunt hem dus ook gratis downloaden.

 

Hier is nog een artikel uit de trouw die aangeeft dat het
een succes is.

http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article842497.ece/Aanbieden_van_gratis_album_legt_Radiohead_geen_windeieren

 

Zelf weet ik het nog niet, maar ik weet wel dat dit de
toekomst is. Als je immers bekend bent. Het voordeel voor de band is dat als ze
zelf de 50.000 (of hoeveel er ook nodig is om een CD te maken) ophoesten, ze
veel meer winst per verkochte CD maken.

 

De aan RIAA gelieerder platenmaatschappijen zoeken
natuurlijk ook naar nieuw talent, met het einde van de (traditionele)
platenmaatschappijen inzicht, zou dat natuurlijk een probleem op kunnen
leveren. Gelukkig lossen google video’s, YouTube en vele andere sites dat
probleem op. Immers, als iemand goed kan zingen dit leuk opneemt met zijn
webcam en dit op een site plaatst en het is echt wat, dan verspreid het woord
zich vanzelf. Voorbeelden daarvan hebben we nu wel gezien.

 

Uiteraard zal de RIAA en consorten het zware weer waar ze nu
in zitten wijten aan het (illegale) downloaden van muziek. Nu is dit wel het
geval, maar als ik zelf wel eens wat download (dat is overigens niet illegaal),
is dat vaak muziek die ik nog niet goed ken en waarvoor ik in de eerste
instantie geen geld aan uit zal geven. Als de CD’s niet zo idioot duur
waren, had ik in ieder geval meer gekocht en ik denk anderen met mij. Daarnaast,
internet heeft de wereld veranderd. De muziekindustrie heeft tien jaar de tijd
gehad om hier mee om te gaan. Maar de ivoren toren was te hoog en ze luisterde
niet. Wat als je liedjes downloadable maken en hier maar 25 cent ofzo voor
vroegen. De muziek is toch al gemaakt en de productie kosten om een liedje aan
de man te brengen zijn dan nagenoeg 0. Er zijn dan nog steeds genoeg mensen die
gewoon het CD’tje willen hebben, wellicht zelfs NA dat ze het liedje of
album eerst gedownload hadden.

 

Punt is: De wereld veranderd en de hype van zeven jaar
geleden is geen hype meer, maar werkelijkheid. Veel dingen die toen gezegd zijn
is nu gemeengoed. Al blijft het natuurlijk zo dat succes altijd iets bijzonders
is en blijft. Je kan niet zomaar rijk worden met het internet. Het internet
negeren… daar kun je wel arm van worden, en ik hoop van harte dat de RIAA
en consorten dit ondervinden. Typisch geval van “Eigen schuld, dikke bult”.

 

Ik draag iniatieven zoals sellaband en Radiohead dan ook een
warm hart toe.

 

Henri Koppen

10 November 2007

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

