Spiritualiteit

Is het je wel eens opgevallen dat mensen die spiritueel zijn ingesteld en
dit ook uitten vaak in de knoop zitten met zichzelf en over het algemeen
niet de meest stabiele personen zijn in je kennissenkring?

De vraag is misschien wat cru, maar mij valt het steeds vaker op. En toen ik
daar bewust van werd ging ik er nog meer op letten. En zag ik eigenlijk ook
geen uitzonderingen. Nu moet ik wel een opdeling maken tussen mensen die
zich voor spiritualiteit interesseren en belezen zijn, en mensen die zich
als spiritueel wezen zien en gedragen.

De eerste groep is gewoon redelijk nuchter, maar onderzoekt wat er allemaal
is. De tweede groep zoekt er heil en verlichting in. De tweede groep geeft
ook vaker aan “dat ze er al zijn.”, of dat het hun leven veranderd heeft.

Spiritualiteit zie ik overigens als een alternatieve religie. Hoe fantieker
het gebezigd wordt, hoe labieler de persoon. Omdat ik uit persoonlijk
ervaring spreek, hoef ik geen namen te noemen. Ik deel hier een idee, en een
idee kan waardevol zijn omdat het inzicht geeft, of net dat zetje wat nodig
is om een richting in te slaan en jezelf te ontwikkelen.

Ik word wel eens een narcists genoemd, maar zo zie ik mezelf niet. Waarom
schtijf ik? Omdat ik denk dat ik de potentie heb om waardevolle dingen te
schrijven, maar nu wijk ik af van het onderwerp.

Hoe meer mensen de nadruk leggen op de spirituele inzichten die ze hebben,
hoe meer ze dat lijken te roepen om zichzelf te overtuigen. Een andere
parallel met het geloof is dat het praktisch niet aan te tonen is. Als je
geloofd in Chakra’s of Karma, in helende stenen, horoscopen, reincarnatie of
tarrotkaarten, of in alles, dan kunnen zij met net zo goed overtuigen als
iemand die in God of Allah geloofd. Niet dus.

Als je lekker in je vel zit, als alles wel goed gaat, waarom zou je dan nog
de behoefte hebben om je veel bezig te zijn met spiritualiteit anders dan
een hobby zonder al te veel impact op je doen en laten?

Als je problemen hebt met jezelf, of wat anderen van je denken of als je
niet gelukkig bent, is het logisch dat je naar een oplossing zoekt. De één
vind dat bij een geloof, de ander in spiritualiteit en een laatste gaat
gewoon naar een psycholoog of een psychiater. En dat is goed. Ik ben dus
niet tegen spiritualiteit, alleen als je er teveel mee bezig bent, geloof ik
niet dat je er structureel gelukkig van wordt. Dit komt denk ik dat dingen
nooit concreet worden. Je zult nooit de connectie met God leggen, of
transformeren naar een hoger wezen. Mensen veranderen niet, ze ontwikkelen
zich. En ontwikkelen hoeft niet per definitie goed te zijn. Het perfecte
mediteren en één zijn met jezelf is als sexs in Hollywood films, iedereen
lijkt het te hebben, en bij iedereen is het perfect, behalve bij jou. Het is
als marketing, alles wordt nu eenmaal mooier voorgeschoteld dan de
werkelijkheid. Maar ik vertel je een waarheid: Niemand is altijd gelukkig!
Niemand heeft het perfecte leven en doet het zo ongelofelijk veel beter dan
de rest van de wereld.

Deels komt dat doordat de mens gewoon een zoogdier is met een chemische
fabriek die draait op chemische reacties. Gelukkig voelen kan afhankelijk
zijn wat er in je lichaam gebeurd. En niemand heeft daar de volledige
controle over. We worden allemaal wel eens ziek, of voelen ons down, of
verveeld of wat dan ook. Als je blijft zoeken naar het continu gelukkig
zijn, zul je bedrogen uitkomen. Ik streef naar geluk, en ben redelijk
gelukkig, maar zeker niet continu. Na een hoogtepunt komt altijd weer een
dip, na een succes altijd weer het relativeren. De één heeft meer gelukkige
momenten dan de ander, en als ongeluk de boventoon voert, wil je dat graag
veranderen.

Of zoals Peter Paul Muller (Martin Morero in gooise vrouwen) het in een
interview zei (en ik kan de bron helaas niet meer vinden): “Ik zie het
probleem niet met saai”. Gewoon op zondag ochtend een boekje lezen op de
bank kan best lekker zijn.

Ik schrijf deze gedachten op omdat het voor mij weer als een inzicht kwam.
Dat hoe zweveriger de persoon, hoe meer geworstel met hun leven. Dus als je
worsteld, is het aan de ene kant goed om je af te vragen wat je van
spiritualiteit verwacht. En dat andere inzichten je wellicht meer zullen
brengen. Ik vind het een inzicht om te realiseren dat wat je op TV ziet en
vooral in films, series en op reclame’s, niet de werkelijkheid is. En dat je
het moet zien als entertainment waar je jezelf niet teveel mee moet
spiegelen. Ook het nieuws van de hele wereld lezen geeft een verkeerd beeld.
Het lijkt alsof de wereld slecht is, en als je dat geloofd wordt je er ook
niet gelukkiger van. De wereld is niet grotendeels slecht, de meeste mensen
houden van hun kinderen, koesteren ze, en putten er geluk uit. De meeste
mensen op het werk zijn wel goed voor elkaar, of in ieder geval niet slecht.
De grote boef kan ook heel gezellig en vriendelijk zijn in de kroeg.
Misschien zijn sommige daden slecht, ze zijn niet allemaal slecht.

En wat spiritualiteit betreft, voor mij is het dezelfde show als op TV. Het
klinkt allemaal zo mooi, maar je moet het vooral als entertainment zien.

Henri Koppen
11 November 2007

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Spiritualiteit

  1. chiel zegt:

    MMMM…..
    Tja ik ben ook zo\’n labiele spirituele zoeker en vinder.
    Gelukkig ben ik onzeker anders had ik nooit open kunnen staan
    voor iets wat zo wonderlijk is.Maar pas op .jij bent het ook(onzeker)
    alleen houdt je je zo vast aan zekerheden dat je denkt stabiel te zijn.
    Maar vallen die zekerheden weg dan ben ook jij nergens.Sterker nog
    jij bent nergens en ik weet wat werkelijke houvast is,maar ja daar sta jij
    niet open voor ben ik bang.Is ook te bedreigend,he….
    En you tube voor de gein eens op Eckhart Tolle.Zou je dit dan ook een onzeker
    persoon noemen???Gevoelig,jaaa maar onzeker no way!

Geef een reactie

