De noodzaak van virussen

Sinds Leon ben ik nog nooit zo vaak ziek geweest. Twee weken geleden was ik
ziek en nu ook doen al mijn ledematen pijn. Ik heb dus weer een virus
opgelopen en dat voelt behoorlijk onprettig.

Toch ben ik heel blij dat er virussen zijn. Ik geloof zelfs dat ze
noodzakelijk zijn voor het leven op aarde.

Als er geen virussen waren, dan hadden we ook geen afweersysteem dat wist
hoe het met virussen om moet gaan. Aarde zit vol met leven en ook de mens
zit vol met leven. Alle bacterieen die je in je buik hebt, in je huid en
alle andere dingen die daar groeien en niet direct bij je horen zijn
allemaal levend. Een virus is technisch gezien niet levend. Het kan niet
bestaan zonder een lichaam waarin het zich kan vermenigvuldigen. Maar goed.
Stel dat er geen virussen waren dan zou ons afweersysteem er niets mee
kunnen en zouden bij het eerste beste virussje dat ineens onstaat, volledig
uitgeroeid worden.

Zo is het ook met internet. Als er geen virussen gemaakt zouden worden, zou
er geen bescherming tegen zijn. Wie zou zijn computer trager willen maken
met een virusprotectie terwijl er geen virussen zijn?

Als iemand dan op het lumineuse idee komt om een virus te maken, zou dat het
hele internet en wellicht nog meer omlaag kunnen halen. De gevolgen zouden
heel heftig zijn.

Ik moet nu dus leren om het virussje als een noodzakelijk kwaad te zien en
dit even uit te zitten..

Henri Koppen
17 februari 2008

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

