De herontdekking van e-bay

Sinds het weekend ben ik helemaal in mijn sas met mijn PS3.
De XBOX 360 bleef bij mij echt niet hangen en kan er bovendien ook geen blu-ray
mee spelen. Alles consoles op de WII na eruit, PS3 erin. Nu was echt mijn
intentie om de PS3 als DVD opwaardeer en Blu-ray speler te gebruiken. Er zat
echter een spelletje bij (racen) en via de Store kun je demo’s downloaden
en spelen. Ik kan je vertellen dat ik deze week niet vroeg in mijn bed lag…

 

Gevolg is dat ik toch wel interesse voor games begin te
krijgen. Ze zijn op zich echt niet beter als op de PS2, maar het ziet er zo
vreselijk goed uit. M’n TV waardeer ik nu ook echt. Je krijgt echt veel
voor een hele redelijk prijs. Nu heb ik wel eens wat gekocht via ebay. En nu
zat ik daar weer lekker te bladeren. Heb nu al vier PS3 spellen gekocht voor
maximaal 15 euro per spel. Als ebay je niets zegt, dan zeg ik neem een kijkje: www.ebay.nl . Het is een veilingsite. Je bied
iets aan, mensen kunnen erop bieden. En als de bieding afloopt moet diegene die
het hoogste bod heeft betalen en wordt het opgestuurd.

 

Maar wauw, wat een kick krijg ik ervan als ik wat verder
kijk. Ik ben programmeur en binnen 30 minuten kan ik met de database veel heel
e-bay praten vanuit mijn eigen software. Ik wil bijvoorbeeld met SMS
gewaarschuwd worden als er een PS3 spel binnen het uur afloopt en minder dan 15
euro kost. Dit is geen rocket science en kan binnen een dag gerealiseerd
worden. Je kunt je zoekopdracht overigens ook op de site opslaan en bijv. per MSN
gewaarschuwd worden als iemand meer biedt dan jij. Dit is slechts het begin. De
site is niet alleen snel, maar zit bomvol handige mogelijkheden. Als je iets
gekocht hebt kun je de verkoper een waardering geven. Dit is nog net niet
verplicht maar wel één van de belangrijkste aspecten van de site. Andersom kan
de verkoper ook waardering geven aan de koper; bijvoorbeeld “Snel betaald”.
Je hebt drie keuzes: Positief, Neutraal en Negatief. Het grote voordeel is dat als
je op iets biedt dat je een redelijke garantie hebt dat het goed komt als
iemand veel positieve waarderingen heeft. Dat schept vertrouwen en werkt ook
motiverend om je best te doen. Transparante marktwerking. Als je iets
bijzonders verhandeld kun je ook “eisen” dat kopers minimaal 10
positieve waarderingen hebben. Dat voorkomt een nepkoper om de boel te flessen
en even snel een accountje aanmaakt. Ebay is meer dan een site. Ze hebben ook www.marktplaats.nl voor meer dan 200
miljoen gekocht en www.paypal.com . Dat
laatste is een soort bank. Je maakt een account en koppelt deze aan je
creditcard. Nu kun je heel makkelijk wereldwijd betalen en dus ook op ebay. Veilig
en snel dus. Vind je betalen met een credit card eng? Dat is het namelijk niet
omdat de bank ALLE risico’s loopt. Bij creditcard misbruik is de bank
altijd de sjaak. Dat moet ook wel omdat niemand het anders zou gebruiken. Voor
verkopende partijen hebben credit cards wel degelijk nadelen. Je moet vaak per
transactie zo’n 5% afdragen. Daar krijg je dan wel een stuk zekerheid
voor terug.

 

Maar goed, denk nog eens na over dat waarderingssysteem. Eigenlijk
zou elke winkel dat moeten hebben, zodat als je koopt je weet of het een goede
winkel is. Maar bedenk je ook een winkel (of verkopende partij) die kan zeggen:
Ik heb 100% tevreden klanten! Hij kan het namelijk bewijzen dmv die
waarderingen. Soms heeft iemand wel 2000 spullen verkocht en 100% positieve
waarderingen. Dat straal enorme kracht uit. Waar het ook mooi voor is, is dat
iedereen een winkel kan beginnen. Het zal geen vetpot zijn, en je moet een hoop
routine krijgen om dingen te versturen. Maar als je een beetje weet wat leeft
en hoe je het moet brengen, dan kun je het zo beginnen.

 

Je moet je wel realiseren dat voor sommige producten, mensen
langs willen komen. Mijn ervaringen daarmee zijn best goed, maar niet iedereen
vind het prettig. In dit tijdperk van globalisering -iedereen weet alles omdat
het internet wereldwijd toegankelijk is- is er weer veel mogelijk. Je kan het
van krantenjongen schoppen tot miljairdair.

 

Vooralsnog ben ik weer verliefd geworden op e-bay en zal ik
snel wat tooltjes maken die het kopen en zoeken gemakkelijker maken….

 

 

Henri Koppen

3 April 2008

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

