Niets mis met een negen-tot-vijf-mentaliteit

Ken je die personeelsadvertenties die bij functieprofiel
vermelden: geen negen tot vijf mentaliteit?
Ik dacht er van de week over na en bedacht me dat ik zo’n mentaliteit helemaal
niet zo verkeerd vind (ik ben een werkgever).

Ten eerste geloof ik niet zo in een ‘hart voor de zaak’.
Als het puntje bij het paaltje komt is het hart van een bedrijf gewoon een
commercieel hart. Ben je niet goed voor het bedrijf? Dan is het tijd om
afscheid te nemen. Daar tegenover staat dat de zaak ook niet teveel van jou mag
verwachten. Overwerk moet een uitzondering zijn. Wat bereik je met mensen die
veel (moeten) overwerken? Ze zullen het zat worden of steeds meer van jou als
werkgever verlangen. Of hun privé leven gaat eronder leiden en ook daar wordt
je als werkgever op de lange temijn niet beter van. Als iemand er is van
negen-tot-vijf dan is dat toch heerlijk duidelijk? Als hij of zij er dan maar
wel echt is. Een negen-tot-vijf mentaliteit lijkt mij ook duurzaam. Mensen die
meer willen werken zijn ambitieus en hoewel dat individueel gezien goed is,
zijn het wel vaak mensen die door willen groeien en dus tijdelijjk bij je zijn.

 

Ik zal het bij de volgende personeelsadvertentie vermelden
dat ik dus juist wel een negen-tot-vijf mentaliteit zoek…. en geen minuut
langer!

 

Henri Koppen

20 mei 2008

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

