Ik twijfel, dus ik Ben

In het kader van reclame (zie mijn post ‘Blind getest’),
vind ik dit wel weer een aardige. René Descartes trok alles in twijfel. Je ogen
kunnen immers verraden worden door de geest of een valse vertoning voorgehouden
worden, iets wat bijvoorbeeld perfect tot zijn recht kwam in de film ‘The
Matrix’. Maar het feit dat hij twijfelde betekende dat iemand het
twijfelen moest doen en dus dat hij bestond. Dat we moeten twijfelen werd maar
weer duidelijk toen ik vorige week hoorde dat de schrijfster Monique Dewael
haar succesvolle autobiografie Misha verzonnen heeft, en dat ze aangeklaagd
wordt door haar uitgeefster voor miljoenen omdat ze dat nu verteld heeft.

 

Als ik er ooit een boek uitpers dan zal ik het ook baseren
op een ‘waar gebeurd verhaal’ haha.

 

De wereld wantrouwende kun je snel cynisch worden. Zo ver is
het nog niet met mij. Ik leer het meer accepteren als een feit en het helpt me
om als ik iets lees of hoor, het in twijfel te trekken en mijn mening niet hard
te laten zijn al blijf ik me soms verbazen. Neem nu spam mailtjes. Het feit dat
ze nog verstuurd worden betekend dat er nog mensen zijn die er dus op acteren. Ook
word ik soms moedeloos van mailtjes over dat Bill Gates zijn geld weg wil geven
of dat er een nieuw vreselijk virus aankomt. De meest recente kreeg ik
vanochtend in de mail van Cindy. Stuur dit bericht door naar 100 mensen en
wordt gratis goldmember. Ik zeg dan altijd: check je bronnen voordat je iets
doorstuurt want het is gewoon een hoax ofwel een broodje aap verhaal. Het staat
niet alleen dom als je dit soort dingen doorstuurt, het is de reden waarom er
zoveel spam is, en globaal kost het miljarden euro’s op jaarbasis. Dus
onschuldig is het zeker niet. De kwalijkste vorm hiervan vind ik overigens de
zielige mailtjes over kinderkanker. Dan staat er een zielig verhaal met de
gegevens over een persoon erbij. Blind loopt iedereen te mailen en door te
mailen, en diegene die al die mail krijgt weet van niks maar raakt er wel door
gekwetst, en dan is het niet checken van bronnen wel kwalijk. Waar ik me ook
aan erger is dat mensen geluksgedichtjes doorsturen met daaronder de dreiging
dat als je het niet snel doorstuurd je zeven jaar ongeluk krijgt. Wat voor een
vriend ben je om dat door te sturen en hoe zielig bijgelovig ben je als je dat
doet. En nu juiste die menselijke zwakten worden uitgebuit.

 

Dan toch nog maar een keer de kredietscrisis. Ook de grote
der aarden maken fouten en dus niemand heeft de wijsheid in pacht. Amerika
heeft een plan van honderden miljarden om de kredietcrisis het hoofd te bieden,
maar op internationaal overleg flikken ze het om daar niet bij te zijn of een
lagere delegatie te sturen. Pure machtspelletjes gericht op eigen belang. Wel
ellende veroorzaken, maar alleen kijken naar een oplossing als dat in eigen
belang is. Ik denk dat er nu wel een bewustzijn ontstaat dat mensen geen risico’s
meer nemen om 0.2 procenpunten extra rente. En ik hoop dat Rabobank nu de vruchten
plukt van het behouden bankieren wat ze al jaren doen.

 

Het was overigens een heel lekker weekend. Zaterdag met
schoonouders de bijkeuken van nieuwe vloer voorzien. Wat een prachtige frisse
verandering is dat! Volgende week krijgen we op de hele benedenverdieping een
nieuwe vloer en dan is de hele verdieping af. Kans zit er nu wel in dat de
computer die nu tijdelijk naar boven verhuisd, permanent boven blijft staan. We
moeten nog maar even aankijken of dat voor mij werkbaar is.  Vrijdagavond
hebben we nog wat met de vrienden gedronken en dat was zo lang geleden dat we
allemaal lyrisch enthousiast waren en aanstaande vrijdag voor het eerst met z’n
vieren gaan klimmen! Leon was dit weekend gezellig druk en praat er flink op
los. Lief en stout wisselen zich razendsnel af en het is daarmee heel leuk en
heel vermoeiend. Ik kijk er naar uit als hij de Playstation 3 ontdekt. Dan
zullen we veel lol beleven! En kan Cindy in de ochtend lekker op bed blijven
liggen….

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

