1 April – Fool’s day?

Morgen werk ik niet meer actief voor Arcencus en gaan we
Arcencus reorganiseren. Personeel heeft een andere baan aangenomen en de
aandeelhouders in de vorm van Jenny, Ferry en ik, gaan weer onder eigen naam
werken. We hebben nog wel een kantoor en bepaalde projecten zullen nog wel
onder de vlag van Arcencus uitgevoerd worden, maar dit is niet meer mijn core
business.

 

De besluitvorming hierom heen is vrij snel genomen, en we
zijn ook van den snelle met uitvoeren. In een e-mail beschreef ik het als
volgt:

 

Arcencus heeft sinds de oprichting eind 2004 aan een eigen
product gewerkt: MaxCC. Hierop is samen met een partner een webapplicatie
gemaakt voor alles op het gebied van personeel (HRM). Het in de markt zetten
van nieuwe software is een vak op zich en levert nog niet genoeg rendement op
voor Arcencus. Daarop hebben we vorig jaar besloten ons meer te profileren als
een capaciteitsorganisatie die maatwerk software ontwikkeld. Aangezien we
klanten hebben van verschillende groottes en in verschillende branches is het
ons niet gelukt helder te maken welk specifieke probleem we voor klanten
oplossen en zijn we te algemeen gebleven. Door de crisis werd snel duidelijk
dat deze benadering niet bracht waarop we gehoopt hadden en hebben we ervoor
gekozen om te reorganiseren. Daarop hebben we besloten om personeel te helpen
ander werk te vinden en in de toekomst op persoonlijke titel werkzaamheden te
verrichten. Hoe we precies reorganiseren hebben we nog niet besloten, maar
voorlopig houden we Arcencus als een soort maatschap tussen freelancers.
Arcencus zorgt voor kantoorruimte, server capaciteit, telefoon,  internet
en functioneert als klankbord. Maar elke deelnemer opereert uit eigen naam.
Sommige projecten zullen we gezamenlijk uitvoeren. Omdat onze lead developer
Hugo bij onze partner gaat werken hebben wij nog wel beschikking tot zijn
ontwikkeltalent en zijn we ook in staat om als het nodig is een task force op
te zetten als dit nodig blijkt te zijn.

 

Als je meer toelichting wilt moet je maar contact met me
opnemen. Ik zal mezelf een paar vragen stellen en antwoord geven.

 

Zie ik dit als een persoonlijk falen? Nee. Natuurlijk baal
ik dat we een erg sterk product hebben waar heel veel tijd en geld in is gaan
zitten en wat nog niet oplevert wat het zou moeten, maar ik snap wel waarom dat
zo is en het is nog steeds een hele zinvolle les waar ik zeker geen spijt van
heb. Overigens gaan we daar ook gewoon mee verder, maar is dat niet de zaak van
Arcencus zelf (het product is ontwikkeld met een partner en valt ook nog eens
fysiek in een ander bedrijf waarvan ik DGA ben). Dat het ons ook niet gelukt is
om genoeg business te maken met het ontwikkelen van maatwerk software begrijp
ik nu ook beter.  In dat opzicht is de crisis een goede bril voor mij
geweest. Ik heb in de laatste jaren een goede boterham verdiend, zeer veel
geleerd en grotendeels was het ook aangenaam, dus spijt heb ik zeker niet. Het
is ook een goede voorbereiding op mijn volgende stap. Ik heb weer een nieuwe
horizon.

 

De komende tijd zal ik freelancen en me richten op hetgeen
waar ik goed in ben. Automatiseren en inrichten van bedrijfsprocessen en het
stimuleren van kennisdelen. Ik heb door de jaren heen een visie ontwikkeld die
zich elke keer in de praktijk weer bewijst. Dit wil ik delen en hiermee hoop ik
dat een slagvaardige partij (lees: een grote organisatie) interesseer zodat ik
daar mijn visie door mag voeren. Of zou ik willen spreken voor zakelijk publiek
en wellicht workshops geven. Ik wil in ieder geval niet meer continu software
ontwikkelen. Niet dat ik het niet leuk vind, maar ik wil mijzelf blijven
ontwikkelen en denk dat het een natuurlijk proces is dat dit zelf ontwikkelen
wat abstracter wordt.

 

Mijn komende dagboek bijdragen zullen wat minder zakelijk en
weer luchtiger zijn. Als je me zakelijk wilt volgen dan stel ik voor naar www.henrikoppen.nl toe te gaan, hier zal
ik de komende maanden veel over mijn expertise schrijven.

 

Voor mijn aankomende dochter heb ik de website al klaar (en
in de lucht), met dank aan Mark van Hemert en Google.

 

Henri Koppen

31 Maart 2009

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

