Psychologie: Patronen

Ik schrijf al een tijdje stukjes die ik een keer wil
verzamelen voor een boek. Om mijn gedachten beter vorm te geven probeer ik ze
nu al versnipperd op te schrijven. Het lukt me vaak niet op papier te zetten
wat er in mijn hoofd zit, en om het maar gewoon te proberen, kom ik steeds een
stapje verder.

 

Ik heb geleerd dat de hersenen (en dus de mens) voor een
groot deel gericht is op het herkennen van patronen. Dit is wellicht een
evolutionair proces wat een extreem belangrijke rol speelt voor het overleven
en daarom zo krachtig aanwezig is. Om je alvast op te warmen zal ik een paar
voorbeelden geven.

 

Ls k dt schrf zndr klnkrs, kn j ht ng stds lzn.

 

Je hebt weinig moeite met het lezen van bovenstaande tekst,
en zelfs als ik nog wat medeklinkers weghaal kun je het lezen. Wat mij verbaasd
is dat het zo gemakkelijk is. Je hoeft er niet op te puzzelen. Toch is dit heel
bijzonder! De spellingscontrole kan hier namelijk niets mee en het beïnvloed nauwelijks
de snelheid waarmee je het leest (lullig als dit je wel moeite kostte J) .

 

Om patronen zo snel te kunnen herkennen ben je levenslang
getraind. Ook denk ik dat de structuur van het patronen herkennen als voorgeprogrammeerd
is. De geest probeert echter wel heel veel randverschijnselen te schrappen om
de performance zo hoog te houden. Wat ik bedoel is dat het patronen herkennen
alleen werkt als bepaalde randvoorwaarden voldaan zijn. Hoe vollediger we namelijk
in het patroon herkennen zijn, hoe langzamer het zou gaan omdat er ineens wel
heel veel mogelijkheden zijn. Ik zal dit proberen te illustreren.

 

Wij kunnen in een ogenblik iemands gemoedstoestand zien als
we naar iemand kijken. Als iemand heel erg ongelukkig kijkt, zien we dat
direct. We zien dit echter niet als iemand op zijn kop hangt. We hebben dus een
programma dat gezichtsuitdrukkingen herkend, maar het werkt alleen als we de
gezichten rechtopstaand voor ons zien. De volgende link leidt naar een tastbaar
voorbeeld:

 

http://www.metacafe.com/watch/1028411/mona_lisa_optical_illusion/

 

Ik vond het erg leerzaam en dat heeft me op een pad gezet
over hoe de hersenen werken. Waarom ik die kennis nodig heb is niet relevant,
maar het zal je duidelijk zijn dat als je heel erg goed de denkpatronen van
mensen kent je hier gebruik van kunt maken. Mentalisten, oplichters,
charismatische leiders en helderzienden zijn voorbeelden van mensen die weten
hoe de mens ‘werkt’.

 

Probeer in het volgende plaatje de logo’s te herkennen
(bron: Psychologie magazine Feb 2009)

http://www.4xs.nl/images/Forum/20090301Logos.jpg

 

Als het goed is merk je dat ook dat weinig moeite kost. Dit
ondanks dat het vertekend is en zwart-wit. Als je de geest iets voorschotelt
kan deze er over het algemeen zeer snel soep van koken. Het is een soort helper
van het centraal rekencentrum.

 

De vraag is wat je met deze informatie kan. Okee, de
hersenen hebben minder details nodig om een bekend onderwerp te herkennen, maar
wat betekend het en hoe kun je hiermee je voordeel doen?

 

Het betekent dat als je iets maakt voor het gebruik door
anderen je veel minder detail hoeft toe te voegen mits het maar aansluit bij
wat men verwacht. Het betekend ook dat de geest veel meer kan dan je beseft met
je bewustzijn en dat als je daar bewust van bent je dit kunt gebruiken ten
goede. Daarnaast denk ik zelfs dat als je patronen in je eigen leven herkend je
een eerste stap hebt gezet om bepaald gedrag wat je als hinderlijk ervaart te
veranderen. Dit door het patroon van die gewoontes te veranderen. Ik denk
namelijk dat de basis en manier waarop je patronen aanmaakt al heel vroeg in je
leven gebeurt. Patronen met betrekking tot cultuur en omgeving waarin je op
groeit zitten er al heel snel in en diep verankert.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Psychologie: Patronen

  1. Fredo's zegt:

    Ik ben nu een boek aan het lezen waarin wordt beweerd dat je bewustzijn en je hersens twee verschillende dingen zijn. Ook interessant.

  2. Henri zegt:

    Hey Fredo!! Ik zie mijn reacties nooit🙂 Moet toch wel wat vaker kijken, maar vertel.. welk boek is dat? Alles goed verder?

Geef een reactie

