De reden waarom de muziekindustrie verliest

Al jaren wind ik me op over o.a. de muziek industrie. Door
17 euro voor een CD te vragen, rotzooi op CD’s te zetten die schadelijk
zijn voor je computer (root-kits) en gewoon arrogant niet luisteren naar de
markt, heeft de RIAA en Brein en soortgelijken zichzelf onmogelijk gemaakt. Tel
daar bij op dat willekeurig een aantal normale burgers mega-boetes kregen in
o.a. de verenigde staten maakt mij mening alleen maar sterker.

 

Zolang downloaden goedkoper, beter (geen DRM), veiliger (geen
root-kits, blijft het altijd doen ook als de aanbieder stopt) , sneller en
gemakkelijker is dan een legale variant is de muziekindustrie en diens
arrogante leiders kansloos.

 

Ze kunnen een strijd leveren tot ze een ons wegen maar het
uitroeien van downloaden van auteurrechtelijk materiaal is niet te voorkomen.
Gewoon niet. Eén van de redenen kun je lezen in dit artikel:

 

http://www.nu.nl/internet/2047146/hp-anonimiseert-bestandsuitwisseling.html

 

Dit naast een tal van mogelijkheden om bijvoorbeeld een veilige
proxy te gebruiken (het is net alsof je vanaf de Filippijnen op het internet
zit), maakt het echt een verloren strijd die veel geld en frustratie kost voor
iedereen.

 

Een groot deel van de downloaders (en gebruikers van
illegaal verkregen materiaal) zou dit graag legaal willen doen, want ook ik
deel de mening dat als je niet betaald voor spullen die met hart en ziel
gemaakt zijn, dit een vorm van stelen is. Dit is overigens wel op een schaal:
Het stelen van een fiets is iets anders dan illegaal een CD luisteren, deze
hoor je namelijk ook op de radio en kun je lenen bij een bieb. Maar toch ben ik
er van overtuigd dat als het downloaden legaal was, dit beter aanvoelt. Massa
is kassa in deze. Stel dat het downloaden van een liedje 20 cent kost, en het
downloaden van een film 2 euro, en dit legaal en snel kan, dan heb je denk ik
een groot deel van je probleem opgelost. Ik laat een CD van Kane voor 17 euro
liggen, maar voor 9,99 bij de kassa wil ik hem best als impuls kopen. Voor
downloaden (je zet muziek toch steeds vaker op een MP3 speler) kan het nog veel
goedkoper. Gevolg is denk ik dat er tien keer zoveel verkocht wordt, en dus de
winst in takt blijft en iedereen blij is.

 

De laatste tijd koop ik steeds vaker kleine dingen bij de
PSN. Dat is de winkel van je Playstation 3. Sommige spellen zijn gratis en je
betaald alleen voor de uitbereidingen, vaak is dat dan 3 euro of iets
dergelijks. Ook is er een trend dat het spel gratis te verkrijgen is en dat je
dus voor bepaalde items een minuscuul bedrag neer telt. Dit heeft veel meer
voordelen dan je op het eerste gezicht ziet. Je krijgt niets tastbaars, dus
nagenoeg geen milieuvervuiling, je kan het ook niet doorverkopen (iets wat met
CD’s of spellen uit de winkel wel kan), je hoeft niets te produceren in
een doosje en te verschepen.

 

De wereld is aan het veranderen, businessmodellen
veranderen. Het internet wordt alleen maar dominanter in het dagelijkse leven. Wanneer
omarmt de muziek industrie dit nu? En wanneer stopt die arrogantie en geven ze
inhoudelijk nu antwoord op deze vragen waarom ze het niet doen.

 

Als laatste nog mijn verbazing over kopieerheffing op lege
CD’s DVD’s en dergelijke. Als je een heffing betaald, waarom is het
dan illegaal om een film op DVD te zetten? Je hebt er immers al voor betaald?
Een heffing vragen is eten van twee walletjes; zeggen dat het illegaal is, maar
er wel geld voor ontvangen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op De reden waarom de muziekindustrie verliest

  1. Henri zegt:

    Zo maar een idee. Stel je wordt aangeklaagd door de muziekindustrie omdat je 20 nummers hebt gedownload. Uiteraard ontken je alles, of zeg je gewoon dat je de nummers op CD al hebt. Je zorgt ervoor dat de CD’s in je bezit komen. En als je moet verschijnen laat je die zien.Ik neem aan dat als je een CD koopt je het recht op de nummers hebt. Je kan ze immers ook “rippen” naar Mp3, maar ik heb zelf in het verleden ook wel eens een CD gedownload die ik heb gewoon omdat ik hem dan op mijn I-pod kan zetten. Juridisch lijkt me er weinig in te brengen. Je kan CD’s namelijk ook gewoon 2e hands kopen op marktplaats zonder dat dat illegaal is.

Geef een reactie

