De prijs van een e-book.

Regelmatig voer ik discussies met vreemden en vrienden over
de prijzen van e-boeken.  Zodoende heb ik voldoende materiaal om een artikel te
schrijven over mijn standpunt en opinie hierin.

 

Een e-book is een boek wat je digitaal koopt en kunt lezen
op een e-reader (dit kan ook je Iphone zijn). Onlangs probeert o.a. Bol.Com de
e-reader in de markt te zetten (zie eerdere artikelen op dit blog). Waar ik
enorm over struikel is de prijs van een digitaal boek. Vaak zo’n 80% van
de prijs van een papieren boek. Niet alleen vind ik die prijs te hoog, ik denk
dat de boeken industrie een grote fout maakt door deze prijzen te hanteren.

 

Het argument van de e-boeken verkopers is overigens dat er
op een papierenboek slechts 6% BTW hoeft te worden afgedragen en op een e-boek
19%. Ze geven dus niet 20% korting maar zo’n 30%. Op papier (figuurlijk)
klinkt dit dus best redelijk. En als je niet verder zou denken blijft het
daarbij. Ik denk wel verder en volg de volgende redenatie.

 

Technisch: Op e-boeken zit een (DRM) beveiliging. Dit
betekent in de praktijk een aantal dingen: Je kunt het boek maar lezen op een
beperkt aantal e-readers. En als dit om eigen apparaten gaat moet je bijhorende
software installeren altijd onder hetzelfde DRM account die je bij Adobe hebt
aangemaakt. Je bent dus geen eigenaar van een e-boek!! Je hebt het recht
gekocht het boek onder bepaalde voorwaarden tijdelijk te kunnen lezen. Stel dat
Adobe stopt met DRM, failliet gaat of iets anders (denk hieraan ook op de lange
termijn!) dan kun je de aangeschafte boeken dus niet meer lezen. Hiermee wordt
je boek ineens veel minder waard.

 

Je kunt een e-boek “uitlenen”, maar naast dat
dit niet zo heel eenvoudig is, is dat ook erg beperkt mogelijk. Een ander nadeel
van een e-boek. Een boek wat je gekocht hebt kun je verkopen. Een e-boek kun je
niet verkopen! Vergis je niet in de grote van de markt op 2e hands
boeken en vaak krijg je meer dan 50% terug op een gelezen boek als deze nog
recent is.

 

Nu de focus op de verkoop  van een digitaal boek: Het hoeft
niet gedrukt te worden, niet gezet te worden, je hebt geen restanten of
retouren. Je hoeft het niet in te pakken, het komt altijd aan, er kunnen geen
stukken “kwijt” raken en er is geen menselijk handeling nodig voor
het gehele verkoopproces. Er hoeft geen papier te worden ingekocht, het
verouderd niet het neemt niet eens ruimte in op een magazijn.

 

Dit zijn allemaal nog argumenten gericht op het boek en niet
op de markt en de mogelijkheden in het digitale tijdperk.

 

Er is een fenomeen en dat heet piraterij. Voordat er
e-readers waren had de boekenindustrie hier geen last van. Kopiëren is duurder
en arbeidsintensiever dan gewoon kopen. Met muziek is dat anders en nu vallen
ook de boeken hier ten prooi aan. Maar een boek heeft nog een nadeel hierin ten
opzichte van de muziekindustrie. Kopiëren van muziek gaat nog wel eens ten koste
van de kwaliteit. Woorden zijn echter veel gemakkelijk te kopiëren dan muziek,
kwaliteit is dus per definitie maximaal. Kopiëren van woorden is ook veel moeilijker
tegen te gaan. Als je het kan lezen, kan het kopiëren niet moeilijk zijn. Met
de toenemende populariteit zal dus ook de piraterij snel opkomen. Bij Engelse
boeken is dit al het geval.   Het grote voordeel van piraterij voor de lezer is
dat er geen last heeft van rechten en het boek dus altijd te lezen blijft (en
uit te lenen, etc.). Een boek digitaal downloaden is dus duurzamer dan net
netjes kopen. Maar ook het downloaden is zeer snel te realiseren, soms nog
gemakkelijker en sneller dan kopen op een website.

 

Omdat piraterij op zo’n enorme schaal wordt toegepast,
is het bijna een geaccepteerd fenomeen. Natuurlijk is het een vorm van diefstal,
maar als mensen zich hier echt schuldig over voelden, zouden ze het niet doen
(ik ken overigens geen mensen die een gekopieerd CD’tje of film zouden
weigeren te kijken of luisteren). Wel zouden veel mensen (waaronder ikzelf)
zich beter voelen om ergens voor te betalen. Nu lijkt het erop dat mensen dus
de prijs te hoog vinden. Of dit nu terecht is of niet heb je dus blijkbaar met
feiten van doen. Als je hier niet op inspeelt valt de industrie dus in dezelfde
valkuil als waarin de muziekindustrie gevallen is. Los van een oordeel is dit
gewoon de werkelijkheid.

 

Dit geschreven hebbende, wat is de juiste prijs van een
digitaal boek? Zoals je kunt opmaken is er dus een groot verschil tussen een
papieren boek en een digitaal boek. De inhoud is hetzelfde maar de waarde is
erg verschillend en is dus veel minder met elkaar te vergelijken en per persoon
afhankelijk.  Persoonlijk denk ik dat een prijs onder de tien euro (zoals de
meeste boeken in amerika die wel op papier gedrukt zijn) een stap in de juiste
richting is. Maak het rond de vijf euro en het wordt sneller een impuls
aankoop. Ik heb ook geen problemen met de beperkte rechten van een boek als de
prijs goed is. Als ik een boek echt belangrijk genoeg vind om te bewaren koop
ik ook nog wel een papieren versie. Nu lees ik overigens redelijk vaak boeken
uit de bibliotheek en die prijs is nog veel lager.

 

Is een lage prijs schadelijk voor de industrie? Ik denk het
niet. Door lezen goedkoper te maken (wat dus gezien de eerste alinea’s
zeer goed mogelijk is) kopen mensen wellicht ook meer boeken. Voor een paar eurootjes
lees ik graag de nieuwe Kluun, maar voor 17 euro moet ik daar lang over
nadenken of leen ik hem wel een keer. De vraag voor de industrie is dus: Als ik
mijn boek voor 25% van de prijs aanbied, wordt dit boek dan zes keer zoveel
verkocht? Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden en wat dus maar in de
praktijk getest moet worden.

 

Een heel interessant boek over deze materie is van Chris
Anderson en heet “Free”, ofwel Gratis in het Nederlands. Dit boek
is digitaal gratis te downloaden (ook in het Nederlands). Het boek gaat over
alle vormen van gratis en de mogelijkheden in het digitale tijdperk. Waar het
op neer komt is dat de industrieën op allerlei vlakken anders moeten nadenken
over digitale producten. Het reproduceren van digitale werken is zo goed als
kosteloos en mensen verwachten dus ook niets of weinig te betalen voor digitale
werken. Nogmaals los of dit terecht is of niet.

 

Om een voorbeeld te geven hoe de industrie dus met dit
fenomeen om zou kunnen gaan: Een schrijver schrijft een boek of een serie. Het
eerste deel is gratis te downloaden, elk volgend deel kost een euro. Misschien
niet het krachtigste voorbeeld, maar wel een idee over hoe een iets andere
benadering wel een bepaald effect kan bereiken terwijl er nog steeds geld wordt
verdiend.

 

Hoe langer ik mijn e-reader heb, hoe blijer ik er mee ben.
En ik heb nog maar een primitief apparaat wat de komende jaren snel beter zal
worden…

 

 

Henri Koppen

12 Oktober 2009

 

 

 

E-readers: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e-book_readers

 

DRM bij Bol.Com: http://www.bol.com/nl/m/klantenservice/klantenservice-digitale-boeken/index.html
(kijk naar: Het overzetten van een digitaal boek op een nieuw of ander apparaat)

 

Free van Chris Anderson : http://lifehacking.nl/algemeen/free-artikel/

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s