Gratis (Free) van Chris Anderson

Mijn eerste volledige boek op mijn e-reader is uit. Ik heb
zonet Gratis (Free) gelezen van Chris Anderson. Ik ben erg enthousiast en ik
keek hoe anderen erover denken, maar ik lees voornamelijk negatieve recensies.
In feite borduurt dit ook voort op het artikel op mijn blog waarover ik schreef
over de prijs van een e-book (http://www.henrikoppen.nl/2009/10/de-prijs-van-een-e-book.html).
Hierover heb ik ook een interessante discussie met een vriend, en ik hoop dat
als hij dit artikel leest, dat hij geprikkeld is om het boek van Chris Anderson
te lezen aangezien ik veel parellen zie met zijn standpunten in deze en de
mijne.

 

Chris Anderson beschrijft in Free de verschijningsvormen van
gratis. Eerst met voorbeelden uit het verleden en de fysiek wereld; Gillette
gaf een scheermesjes houder gratis weg zodat mensen scheermesjes zouden kopen.
Daarna met voorbeelden van gratis in het digitale tijdperk; denk hier
bijvoorbeeld aan Google die gratis mailboxen weggeeft. Een van de pilaren van
gratis is dat als iets zo goedkoop wordt dat het bijna niet meer uit te drukken
is in geld er veel mogelijkheden bestaan om met Gratis geld te verdienen. Bits
(nullen en enen die de basis vormen van alle digitale communicatie) over het
internet versturen zijn zo goedkoop dat dit heel veel mogelijkheden bied aan
businessmodellen gebaseerd op Gratis en Chris noemt voorbeelden en voorziet
deze van argumenten waarom het werkt.

 

Zoals je weet klaagt de muziekindustrie al jaren over
piraterij. Logisch, de oude businessmodellen die werkten in de wereld van de
atomen, staan onder druk nu het verplaatsen van data (bijvoorbeeld muziek) geen
geld meer kost. Het kopiëren en verspreiden is ogenschijnlijk niet tegen te gaan
en de industrie lijkt zich volledig vast te klampen aan het oude model en vecht
uit alle macht tegen piraterij terwijl Chris nu juist alternatieven beschrijft
om met dit fenomeen om te gaan. Een misvatting die ik heel veel terug zie in
recensies en commentaar is dat mensen denken dat Chris vind dat alles maar
gratis moet zijn. Hij beschrijft alleen de mogelijkheden en kansen die ontstaan
nu het verplaatsen van bits nagenoeg kosteloos is (voor de eindgebruiker die
een flat fee per maand betaald om onbeperkt te kunnen internetten).

 

Zo is niet de piraterij is de vijand van de schrijver, maar
onbekendheid. Dit was voor mij echt een inzicht. Het verspreiden van materiaal
hoeft dus niet alleen maar slecht te zijn en dit is ook onderdeel van de discussie
over dat buma/stemra geld wil vragen voor als je muziekfilmpjes op je site hebt
staan.

 

Om een eigen voorbeeld te geven waarom Internet de economie
veranderd: Stel ik moet 100.000 papieren boeken versturen naar mensen, wat gaat
me dat kosten? Ik heb het materiaal, maar moet het ook verpakken, postzegels
betalen en mensen vinden die het gaan versturen. Wat kost het me om digitaal
100.000 boeken te versturen? Precies! Helemaal niets! Er zit dus een groot
verschil in de digitale wereld en de wereld van de atomen.

 

Wat maakt het uit als ik van de 100 klanten ik aan 95
daarvan geen geld verdien? Hier geeft Chris het voorbeeld van de freemium: Voor
de basis betaal je niets, maar als je extra’s wilt sluit je een
abonnement af (en betaal je daarvoor). Een model wat al bij veel (web)bedrijven
succes heeft.

 

En passant schrijft Chris ook nog iets anders op wat me
bijgebleven is. In papier tijdschriften en kranten doen veel uitgevers hun best
om te zorgen dat reclames niet in de buurt van gerelateerde producten staan.
Dit om de objectiviteit uit te stralen. Op het internet geldt precies het
omgekeerde! Daar worden advertenties juist gerelateerd aan de informatie op de
website. Dit wordt vaak als prettig ervaren en klinkt ook zo logisch als wat.

 

Ik ben dus erg enthousiast over het boek en het heeft me
veel inzichten gegeven waardoor ik het echt een aanrader vind om te lezen. Stop
met klagen over piraterij en wees creatief.

 

 

Relevante links:

 

Op de site van Lifehacking kun je het boek vertaald in het
Nederlands lezen:

http://lifehacking.nl/algemeen/free-artikel

 

Malcolm Gladwell’s review van Free.

http://www.newyorker.com/arts/critics/books/2009/07/06/090706crbo_books_gladwell?currentPage=all

 

Chris zijn reactie in de vorm van een artikel:

http://www.longtail.com/the_long_tail/2009/06/dear-malcolm-why-so-threatened.html

 

Hier reageert hij zo op wat reacties op zijn artikel.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s