Weer tijd voor veranderingen

De rust in huize Koppen is wedergekeerd. Drukke periodes
zijn voorbij. Evelien is nu vijf maanden en doet het goed en ook zakelijk is er
rust in de tent (maar zeker niet te rustig). Tijd ‘for something
completely different’. Nee gekheid. Ik moet nog wel aan wat buffers
werken, maar mijn langjarig doel is toch om geld te verdienen ook zonder dat ik
uurtjes maak. En dat is weer een stapje dichterbij gekomen.

 

Ik heb een recommendation engine ontworpen en in de basis
doet ie het. Nu wordt het tijd om het model eens in de praktijk te testen.
Daarvoor ben ik gisteren bij www.sellaband.com
geweest. Ik ben fan van de site en het product (met alle imperfecties die erbij
komen), maar ze doen nog niets met suggesties, ik heb ze dus aangeboden om
Matchine –mijn product- hiervoor in te zetten. Of dit het nu gaat worden
of niet, het is een begin en ik voel me er comfortabel bij.

 

Een andere verandering is dat ik weer op kantoor ga werken.
Thuis werken ging best goed, maar ik beweeg te weinig en deze week had ik al
zo’n last van mijn rug dat ik een massage apparaat besteld heb, en die
wordt als het goed is vandaag geleverd. Gekocht in Engeland en na bezorgkosten
50% goedkoper dan in Nederland. Had er een week geleden al op gezeten bij Co
die hem voor zijn verjaardag kreeg en zo’n Shiatsu met verwarming zag ik
wel zitten. Voor de nieuwsgierigen onder ons (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B001ESK8EA/ref=ox_ya_oh_product
).

 

Maar goed, de man bij wie ik mijn eerste computer kocht toen
ik elf jaar oud was (Robbert Willems) heeft genoeg kantoorruimte en aangezien
we het laatste jaar goed contact hebben mag ik daar gebruik van maken onder het
mom van aanvullend bezig zijn. Het kantoor ligt 100 meter van mijn oude kantoor
en dat wordt dus weer fietsen.

 

De laatste tijd speel ik ook weer veel op de Playstation 3,
en ik herhaal nogmaals wat een heerlijk apparaat ik dat vind! Heb zonet
Uncharted 2: Among Thieves uitgespeeld en dat is grafisch het mooiste spel ooit
gemaakt. Deel je die mening niet… geef dan aan waarom niet en maak mijn
leven nog mooier! Daarnaast kijk ik ook weer graag films en deze huur ik op
blu-ray bij de bieb, leen ik van iemand of –ik weet ook niet hoe dat kan-
kijk ik op mijn computer. Ze zouden bij een film een soort bankrekening moeten
vermelden waarop je geld kan doneren als je een film goed vind (voor als je
deze “gratis” hebt gekeken, als je een film download, leent bij een
kennis of iets dergelijks, dan verdienen de makers er niets aan).

 

Ik wil trouwens een statement maken over piraterij. Ik ben
niet voor piraterij en ben niet tegen de muziek/film/uitgeverij industrie. In
tegendeel. Soms wordt dit niet altijd door iedereen begrepen en wordt het
enerzijds tijd dat ik een cursus effectief communiceren volg, anderzijds mijn
standpunt maar weer eens op een andere manier verwoord (heb je echt geen idee
waar ik het over heb, lees dan wat over mijn blog: http://www.henrikoppen.nl/2009/10/de-prijs-van-een-e-book.html
en recentere artikelen).

 

Ik geloof dat iedereen kan winnen als het gaat om het kijken
naar films, luisteren naar muziek en lezen van boeken. Maar er zijn twee
basisvoorwaarden: – Maak het gemakkelijk en hou het heel goedkoop. Met name als
het om het verplaatsen van digitale informatie gaat. Ik zal een paar
voorbeelden noemen hoe ik dat voor me zie en zonder rekenwerk te verrichten (is
niet noodzakelijk voor de stelling).

 

Ten eerste: Als ik film wil kijken (zonder reclame) wil ik
dat nu en niet minimaal een half uur later doordat ik naar de videotheek moet
die bovendien ook nog dicht is als ik film wil gaan kijken. Zorg dus dat de
film gedownload kan worden (komt geen menselijk handelen aan leverancier zijde
bij kijken), en bekeken wanneer het *mij* uitkomt.  Als deze film niet
heel recent meer is, hoeft dat dan ook geen vier euro te kosten. Als zo dienst
bestaat en snel werkt dan ondermijnt dat volgens mij de piraterij. Dit omdat
downloaden meer tijd kost (zoeken, uitvinden of het de juiste versie is, e.d.)
en de kwaliteit vaak minder is dan het origineel.  Dat het voorlopig nog niet
zo ver zal komen heeft volgens mij ook een paar redenen: De industrie loopt qua
gedachten nog erg achter, het zou de genadeklap zijn voor videotheken. Bij de
muziekindustrie is dat nog wat heftiger aangezien de mediawinkels voor de
muziekindustrie nog veruit de grootste inkomstenbron is. Ook is het moeilijk op
dit moment dat één partij het gehele leveringsproces uitvoert. In de verenigde
staten is er een partij wel in geslaagd om dit concept uit te voeren: http://www.netflix.com

 

Het gevolg zal zijn dat zij net zo dominant worden als
Google dat is voor de zoekmachines. Maar dit concept geeft aan dat de wereld
toch echt gaat veranderen in een rap tempo omdat digitaal nu eenmaal ongekende
mogelijkheden heeft en er steeds meer elektronica komt die het lezen, kijken en
luisteren comfortabel maakt zodat je geen fysieke producten meer hoeft te
verplaatsen. Als trade-off is dit overigens ook meteen een stuk vriendelijker
voor het milieu.

 

Deze paragraaf schrijf ik al weer een paar dagen later dan
de rest. In het weekend ging Cindy met een vriendin naar Antwerpen en was ik zo
snugger om Evelien bij mijn schoonmoeder te brengen en Leon bij mijn moeder. Zodoende
had ik ook even wat uurtjes om te doen wat ik allang had willen doen…
schrijven. Ik heb overigens mijn massage apparaat binnen en had met niet
gerealiseerd dat ze in Engeland een ander stopcontact hebben, haha. Gelukkig
was dat snel opgelost.

 

Om toch weer terug te komen op veranderingen. Ik heb met
werk altijd naar iets gezocht wat geld opleverde zonder dat er steeds arbeid
bij nodig is. Zoals het ontwikkelen van een software product. Doel ervan was om
zodanig veel geld te verdienen dat ik iets kon doen wat me meer voldoening gaf
zoals dingen doen voor anderen. Aan de andere kant  besef ik me dat je hier een
heel leven mee bezig kan zijn en dat iemand aan het eind dan vraagt: “Waarom
ben je niet meteen iets gedaan doen wat voldoening geeft?”. In dat kader
stel ik me nu wat meer open voor “einddoelen”. Zo las ik over het
project dat zich bezig houdt met het winnen van zonne-energie in de Sahara. In
een artikel uit het AD dat mijn moeder me gaf, stond eindelijk een naam en wat
draadjes naar het project toe. Ik zou er wel veel voor voelen om hieraan een
steentje bij te kunnen dragen. Er kan namelijk veel bereikt worden: Meer
energie uit de natuur = milieuvriendelijker. Maar er kan ook drinkwater uit
zout water gewonnen worden. Daarnaast creëert het arbeid in een lage lonen land
en brengt het ook meer synergie tussen westerse landen en landen in Afrika. Al
met al kan er veel gewonnen worden met het project. Als iemand tips voor me
heeft of contacten… bring them on!

 

Mijn voornemen is dus wat meer te doen aan het daadwerkelijk
doorvoeren van veranderingen in mijn leven…

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

