Inzicht in motivatie

Een week of wat geleden ging ik met Ferry lunchen. We hadden
elkaar een tijdje niet gesproken en omdat we allebei van Shabu Shabu houden
hebben we daar in de middag gegeten. Hij vertelde waar hij zoal mee bezig was
en dat hij ook een opleiding wilde gaan volgen om NLP practitioner te worden.
Hij is zelf veel bezig met zijn persoonlijke ontwikkeling en laatst was hij
geanalyseerd. Hij gaf een voorbeeld hoe dat ongeveer ging en ik kreeg dus mijn
inzicht.

 

Ferry gaf aan dat hij vaak negatieve motivatoren gebruikte. Als
voorbeeld gaf hij: “Ik ben te dik.”. Als dat je motivatie is gaat
dat als volgt. Je bent te dik, dit wil je niet en je bent daardoor gemotiveerd
er iets aan te doen. Hoe succesvoller je daar in bent hoe verder je van je
motivator afraakt. Je wordt minder dik en voelt dus niet meer de “ik ben
te dik” prikkel om af te vallen. Je zult dus nooit (blijvend) succesvol
zijn.

 

Je kunt dus beter gemotiveerd raken door iets als “ik
wil me gezond voelen door gezonder te eten en veel te bewegen”. Als dat
je motivator is en je bent er succesvol, wordt je dus vanzelf minder dik en
blijf je gemotiveerd. Voor mij is het inzicht dat je heel goed moet kijken wat
je motiveert en of dat wel een effectieve motivatie is.

 

De crux en het probleem is natuurlijk wel –en hier
komt weer de filosofie van Spinoza om de hoek kijken- dat je niet vrij bent in
je wil en dus je motivatie. Je kunt wel wensen en vinden dat je door iets
anders gemotiveerd raakt, maar dit kun je niet vrij kiezen. Je voelt het, of je
voelt het niet. Je kunt wel proberen te willen om beter in taal te worden en
dus meer je woordjes uit je hoofd te leren, maar als je het niet echt wil,
gebeurt het niet en is het geen motivator. Je hebt zogezegd wel een vrije keus,
maar geen vrije wil.

 

Je zult dus ook het pad moeten bewandelen wat helpt om je
motivatie te verplaatsen. Je zult dus je gedrag en manier waarop je gedachtesporen
werken moeten veranderen. En dat is dus precies iets waar NLP zich op
richt.  Ik heb wel boeken over NLP gelezen, en geloof wel in de krachtige
methoden en dat er heel veel in zit. Maar het label (en het wereldje waarmee ik
dat associeer) trekt me niet aan. Ferry gaat zich er wel in verdiepen, en ik
geloof wel in hem dat het ook gaat lukken.

 

Als hij er goed in geworden is, dan laat ik me graag door
hem leiden, van hem neem ik het sneller aan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

