Gezellig, een ramp!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk wat er
in Haïti is gebeurd. Toen ik de beelden zag, probeerde ik me toch voor te
stellen hoe het is om zelf zo’n ramp mee te maken en dat je geen eten kan
krijgen voor je kinderen. Maar net als met de Tsunami met kerst 2004 zie je wel
een mooi fenomeen. Er ontstaat een soort saamhorigheid. Concurrenten gaan
ineens samenwerken en er is toch een soort intensieve spanning die het soort
van gezellig maakt. Iedereen wil helpen, doneert, kijkt naar shows en eigenlijk
zie je Nederland op z’n grootst. Altijd zeuren en klagen, maar als er
geholpen moet worden staan we toch vooraan in de rij. Wellicht dat dit ook in
andere landen gebeurt, maar het mooie vind ik dat onderlinge verschillen even
wegvallen en dat iedereen het ook een fijn idee vind dat we in ieder geval iets
doen.

 

Nogmaals, als je kinderen, vrienden of familie hebt die
betrokken zijn bij de ramp zit er weinig positiefs aan, maar er vloeien ook
goede dingen uit een ramp voort, en niemand kan hem voorkomen.  Het valt me op
dat er altijd een sfeer ontstaat na zo’n ramp alsof het ook een menselijk
behoefte is om samen te komen te geld in te zamelen.

 

Dit was gewoon even een gedachte die me op de woensdag
ochtend overviel toen ik onder de douche stond…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

