Mening over bijbetalen bij zwaar overgewicht

Ik lees die discussie over KLM en dat zij mensen willen
laten bijbetalen als ze te dik zijn. Helder criterium is dat als zij de
zijleuning niet naar beneden krijgen dat zijn voor twee stoelen moeten betalen
(evt. met korting).

 

Dit lijkt mij terecht. KLM heeft een stoel minder om te
verkopen. Moeten zij dan opdraaien omdat er mensen zijn die te dik zijn voor de
stoelen? Lijkt mij niet. Het argument wat door de Nederlandse Obesitas
Vereniging gebruikt wordt (bron: Nu.nl ) is dat mensen heel vaak niets kunnen
doen aan dit overgewicht en dat het discriminatie is. Andere zieken krijgen
namelijk wel (speciaal) aangepast vervoer.

 

Ik denk dat als een passagier speciaal vervoert moet worden,
dit door een verzekering betaald wordt. Want ook hier geldt dat het probleem
van iemand anders niet ten koste hoeft te gaan van de luchtvaartmaatschappij.
En ik denk dat het in de praktijk ook gewoon extra betaald wordt. In geval van
obesitas buiten schuld zou een verzekering dus moeten betalen voor die extra stoel.
Deze zal dat echter niet doen als het om een vakantie gaat, maar wel als de patiënt
bijvoorbeeld moet reizen voor een behandeling.

 

Als je slecht ter beent bent kun je via de WMO regeling in
de gemeente aangepast vervoer krijgen, bijvoorbeeld een scoot mobiel. Eigenlijk
zouden ze dan ook iets moeten verzinnen met mensen die buiten hun schuld teveel
overgewicht hebben. In alle andere gevallen is het misschien bot, maar moeten
mensen er zelf voor opdraaien. Als je dik bent zul je ook geen hele kleine auto
kopen en ben je dus meer kwijt aan een grotere auto, niemand zal dit tegenspreken
of onterecht vinden lijkt me.

 

Gezien deze redenering kan ik me dus voorstellen dat de
vliegmaatschappijen tot deze maatregelen gekomen zijn. Het heeft niets met discriminatie
te maken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

