Vol verwondering

Ik zit in de trein naar Eindhoven. Buiten ligt een beetje sneeuw en dat zal vast wel weer de oorzaak zijn dat de treinen weer vertraagd zijn. Aan de andere kant, het gebeurt maar zelden dat ik een dag geen vertraging heb. De auto is niet alleen sneller, het is ook regelmatiger. Het enige grote voordeel is dat je (hopelijk, en slechts deels) kunt zitten en andere dingen kan doen als lezen en wat schrijven. Soms doe ik zelfs wat aan mijn werk. Maar de verwondering over het treinen is niet het enige. Ik ben verbijsterd over de drukte bij de kiosken op Utrecht centraal. Voor de Star Bucks staat standaard een rij van minimaal een meter of tien, maar ook de andere winkeltjes zijn druk. Als ik koffie koop, dan doe ik dat zakelijk. Privé zou ik het te duur vinden, maar blijkbaar ben ik daarmee in de minderheid. Er wordt daar grof geld uitgegeven en als je dat elke dag doet, dan ben je boven de 100 euro extra kwijt per maand. Zelf thuis wat smeren, of zelfs een thermoskan koffie zetten, lijkt me een stuk voordeliger. Een beetje koffie met een kleine dingetje erbij is al snel drie en halve euro, bijna 8 gulden. Je hebt er zelfs een kleine Albert Heyn. En raad eens? Het Sushi gedeelte is er groter dan bij de XL. Er wordt dus veel geld uitgegeven aan luxe goederen.

Ik vind het ook wel goed om af en toe met de trein te gaan. Je ziet ineens veel mensen in het wild. Ik word me weer bewust over de hoeveelheid verschillende mensen, de kleding, de dingen die ze aanhebben, of waarover ze praten in de trein. Auto in, auto uit, kantoor in, kantoor uit, het wereldje waar je dan in rond loopt is onbewust best klein. Ook houd ik best van lezen, maar gun ik mezelf de tijd niet, waardoor ik alleen vijf bladzijden lees in bed en ik dus over een boek van 900 dagen een half jaar doe. Nu gaat dat een stuk sneller. Ik lees dan op de e-reader, en het voordeel is dat je ook makkelijk staand kan lezen met één hand. Let op mijn woorden, over tien jaar is dat toch echt de standaard. Er wordt trouwens wel een gratis krantje verspreid (De Pers) en die wordt veel gelezen, kan me voorstellen dat zo’n krant zelfs zonder abonnement kan bestaan.

Plaatje van de Utrecht Centraal kan ik zo snel niet meer vinden. Helaas.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

