Terugblik 2010, Vooruit kijken naar 2011

2010 is een druk jaar geweest. Het was mijn voornemen om geld te verdienen en opzij te zetten om een buffer op te bouwen. Arcencus was een grote investering die uiteindelijk niet opleverde wat we voor ogen hadden en toen de crisis kwam betekende dat best een penibele situatie omdat ik eigenlijk geen reserves had. 2010 is dus het jaar geweest van het opbouwen van een reserve.  Dat betekende ook gewoon werken, werken, werken.
Dit jaar ging Leon voor het eerst naar School en veranderde Evelien van een baby in een dreumes met een hoop noten op haar zang. Cindy stopte met roken en is gaan hardlopen en ik ben nauwelijks aan sporten toegekomen. In Maart heb ik de verwoestende werking van kanker gezien bij de vrouw van een vriend. Het leven zelf heeft niets met rechtvaardigheid te maken.
Ook ben ik dit jaar bezig geweest met het maken van een heldere situatie. Het regelen van mijn pensioen, de afwikkeling van Arcencus en dergelijke.
Ook het huis is veranderd. We hebben een nieuwe tuin en onze zolder is ingrijpend verbouwd. Dit jaar ben ik ook gestopt met thuis werken en heb ik weer kantoorruimte gehuurd. Vanaf de zomer ben ik voor een redelijk deel gaan werken in Eindhoven wat uiteraard weer ten koste gaat van de tijd die ik met Cindy en de kinderen doorbreng. Ook voor de sociale contacten heeft dat gevolgen.
De laatste weken heb ik niet meer geschreven in mijn dagboek en momenteel zit de klad er behoorlijk in. Heb wel erg leuke foto’s en die ga ik nog plaatsen. Maar zelfs dit schrijven schiet er even tussendoor.
Evelien begint een aardig woordje te praten en hoe stoer ze nog was een paar maanden geleden, nu heeft ze de kunst van het zeuren en piepen ontdekt. Blijkbaar krijgt ze zo beter haar zin bij mij, want ze kan om niets helemaal los gaan. Aan de andere kant is ze ook erg vertederend en heel knuffelig. Ze heeft veel energie, maar is zo’n typ die om half zeven ook wel weer aangeeft dat ze naar bed wil.
Hoe leuk en mooi de sneeuw ook is, het is ook een draak. Zo stond ik van de week verstandig te wachten op de trein… kwam die niet. Gek genoeg heb ik weinig dramatische files gehad, maar het geconcentreerd rijden en toch wel langere reistijd maakt het best vermoeiend. Vandaag hoorde ik dat ook het eerste kwartaal van 2011 een Eindhoven expeditie wordt. Leuk, maar betekend ook weer een verlenging van het reizen en de druk op het gezin. De sneeuw zorgt er ook voor dat Cindy soms met twee kinderen toch wel thuis opgesloten zit. Evelien vind sneeuw nog maar niets en is eigenwijs als geen ander met geen muts en geen handschoenen aan willen waardoor Leon dus ook beperkt wordt. Nu heeft Cindy vandaag wel winterbanden gekregen en dat maakt het toch weer aantrekkelijker de auto te pakken.
Vandaag is mijn laatste werkdag van het jaar. De komende week ben ik een familieman en hoop ik in mijn hoofd ook een beetje tot rust te komen.
Nog steeds heb ik geen helder beeld van wat ik de komende jaren wil gaan doen en daarom heb ik besloten de komende zes maanden nog even verder te werken aan het opbouwen van een (zakelijke) reserve.
Wel wil ik van software ontwikkelaar weer meer een adviseur en ondernemer worden.  Aan een hefboomwerking bouwen, iets wat ook wat oplevert als ik er even geen energie in steek.  Ook zou ik wat meer mijn kennis en ervaring als softwareontwikkelaar willen delen en boeiender leren schrijven.
Daarnaast is mijn lichaam iets wat ik meer moet gaan koesteren. Dus meer bewegen en gezonder eten. Meer koken en minder snoepen. Dat zijn mijn goede voornemens voor het komende jaar. Weinig origineel, maar ben er toch wel gemotiveerd voor.
Het einde van het jaar is altijd een mooi moment om even stil te staan bij dat jaar en kijken of mijn wensen en voornemens van het jaar ervoor in lijn liggen met wat ik dit jaar bereikt heb.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

