Big Bang theorie

Tijdens het douchen heb ik altijd de wildste ideeën. Nu zat ik even na te denken over het heelal. Elke keer lees je dat er weer meer sterrenstelsels ontdekt worden. Misschien zullen we dat blijven doen, want zou het logisch zijn dat er een einde ontdekt wordt? Waarom is er maar één big bang? Misschien zijn big bangs wel orde van de dag (op de schaal van de eeuwigheid) en zijn er meerdere centrale punten in het heelal.

Het is moeilijk voor te stellen maar het heelal is niet zo maar ontstaan. Het is er altijd al geweest. Zo niet, wat was er dan voor? En als er een god is die het gemaakt heeft, wanneer (en hoe) is die god dan ontstaan? En wie heeft die god dan gemaakt?

Eigenlijk lijkt het er nergens op dat er dingen uit het niets ontstaan. Ook als we iets kapotmaken verandert de samenstelling alleen. Er blijft altijd een vorm van energie over. Iets echt laten verdwijnen, kunnen we niet. Iets echt uit het niets laten ontstaan overigens ook niet.

Maar goed wat kan ik met deze informatie, of inzicht? Maakt het me atheïstischer? Stelt het me gerust dat niets er eigenlijk toe doet? Maakt het me bang om dood te gaan? Wat betekent dit met betrekking tot het ontstaan van lven? Ik heb werkelijk geen idee. Hooguit dat als ik dingen lees of als mensen dingen beweren dat ik ze plaats in dit kader van de eeuwigheid.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

