Roerige tijden

Nu heb ik een tijd vrij genomen om een boek te schrijven over mijn werkervaring van de afgelopen vijftien jaar. Dat is op zich al een hele opgave. Voor wie schrijf je het? Wat wil je ermee bereiken? En niemand die de opdracht gegeven heeft, ik wil het gewoon. Dat maakt het extra lastig om de discipline op te brengen. Ook omdat elke dag dat ik schrijf ik geen cent verdien en ik ook niet verwacht met een boek iets te verdienen. Tel daarbij op dat Cindy er ook niet echt in geloofd en zo is het een hele opgaaf geworden. Om het allemaal nog eens erger te maken lijkt er een beurskrach aan de hand te zijn. De VS staan op springen en in Europa is er ook al maanden onrust. Er zijn weinig dingen die ertoe leiden om een positief beeld van de komende jaren te krijgen. Het kan haast alleen nog maar omlaag. Het helpt ook niet mee dat ik vier maanden geleden geld voor mijn pensioen in een fonds gestopt heb. Daar is nu al 15% van verdampt. In roerige tijd lijkt het zinvoller om snel een lange opdracht te zoeken en vandaar dat ik met allemaal twijfels rondloop. De mooie gedachten om op allerlei mooie plekjes te gaan schrijven valt ook letterlijk in het water als je naar het weer van de afgelopen maand kijkt, en daarbij loop ik al ruim vier weken rond met een gevoel van misselijkheid en diaree en vaak een lusteloos gevoel.

Het is zogezegd niet de meest florissante tijd in mijn bestaan. Niettemin heb ik genoeg ervaring om te beseffen dat het tijdelijk is. Dadelijk voel ik me al beter,  gaat het schrijven toch lukken, gaan de koersen omhoog en vind ik ook weer een opdracht die me verder brengt.

Zonder de downs geniet je niet van de ups, ik kan het hebben dus.

Dit weekend stond in het teken van familie. Zaterdag hadden we familiedag in Diever, Drenthe. Dit is een jaarlijkse traditie van de familie van Cindy en het was weer erg gezellig. Doordat ik me lusteloos voelde heb ik ook geen druppel alcohol gedronken en heb het eigenlijk ook niet gemist. We kwamen laat thuis en hebben de kinderen direct op bed gelegd. De volgende dag wel vier teken gevonden bij Evelien en twee bij Leon. We hebben meteen de andere ouders met kinderen gebeld, maar die hadden geen van allen teken… dat zegt wel iets over het gedrag van onze kindertjes; die moesten we geregeld uit de bosjes plukken. Het is wel eng, want de gevolgen van de ziekte van Lyme zijn niet mals. Zondag hadden we een rijsttafel bij mijn tante Loukie (Mieke en Gerard hadden er ook aan mee gewerkt). Mijn vader en zussen zijn geboren in Indonesië en de rijsttafel is er altijd in gebleven, gelukkig! Heb me weer helemaal vol gegeten, zoiets krijg je gewoonweg niet in een restaurant. Mijn half zusje Judith en haar dochter Moira uit de Verenigde Staten waren er ook en die gaan dinsdag al weer terug. Ik was blij en trots dat Leon en Evelien ook goed aten van de rijsttafel. Vorige week logeerde Leon de hele week bij mijn moeder. Dat kwam goed uit, want heb ook enorm hard gewerkt in de tuin en met Leon erbij wordt dat een stuk gevaarlijker. Michel woont in Wapse, maar kwam een paar dagen langs om mij te helpen. Of eigenlijk is dat omgekeerd, ik heb hem geholpen… Gelukkig had ik die drie dagen energie en ik heb zelden zo hard gewerkt. Alle kozijn zijn geschuurd en geverfd. Het dak van de schuur is vervangen (het lekte en was rot) en we hebben de pergola verwijderd en dat was de grootste klus. Hij hing aan één kant scheef door de storm van de week ervoor en het leek Cindy wel een goed idee om hem weg te halen. Achteraf weet ik dat die pergola wel tien stormen zou hebben doorstaan. Het was wel leerzaam, voor elk probleem had Michel wel een goede oplossing en na vier keer gereden te hebben met de boelbak was de tuin eindelijk weer een beetje leger geworden.

Door alle gebeurtenissen zijn de schrijfweken wel erg kort geworden en schiet het nog niet heel erg op, maar er zit wel voortgang in en met dit tempo zou de basis over een maand wel moeten staan. Dan wordt het op zoek naar een uitgever, editor en zo verder. Ik hoop alles voor Januari 2012 rond te hebben. De tijd zal het leren….

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

