Strijdlust

Al meer dan 12 jaar houd ik mijn dagboek online bij. De laatste jaren is alles wel een beetje afgevlakt en ondanks dat ik weer meer verhalend wil schrijven is het slechts een voornemen.

Een bedrijf uit het niets opzetten is echt een onderneming. Of het nu een laarzenwinkel is zoals mijn (ex)-compagnon Jenny, of een bedrijf dat computernetwerken beheerd zoals Mark van Hemert, het blijft een unieke mix waarin falen en slagen niet van te voren zeker te zeggen is. Sommige nieuwe ondernemingen hebben echt de wind in de zeilen en soms voel ik dan weleens een steek van jaloezie. Aan de andere kant ging ik het iedereen die het goed doet. Je hebt namelijk iets goed gedaan en de redenen voor succes zijn soms echt subtiel. Een webwinkel die net die snaar raakt of zijn logistiek proces goed in orde heeft en daarmee een goed imago creëert, is toch iets wat maar deels met geluk te maken heeft. Zoals Steve Jobs zegt in zijn Biografie van Walter Isaacson (en hij is hierin niet uniek, Richard Branson roept het ook al jaren): Je moet ergens keihard in geloven en passie voelen.

Als ik bij mijzelf kijk, ben ik wel van dingen overtuigd, en voel ik liefde voor goede ideeën, maar weet ik niet hoe ver ik daar in wil gaan om die te verwezenlijken. Daarin ben ik pragmatisch. Lekker werken, maar ook gewoon leven en prioriteit bij het gezin leggen. Dat zijn niet de ingrediënten van een entrepreneur en dat pretendeer ik ook niet te zijn. Daarbij geloof ik ook echt wel dat je er zou moeten kunnen komen in een 4-hour workweek zoals Timothy Ferris dit beschrijft in de gelijknamige bestseller. Alles is dus mogelijk, ook voor als je niet de drive van Steve Jobs hebt.

In het avontuur om te schrijven en een carrière switch te maken heb ik ook het gevoel dat ik alle emoties beleef die bij een nieuwe onderneming horen. Prototypes ontwikkelen in de vorm van seminars, trainingen en schrijfsels. Het tweaken van de boodschap zodat deze andere (juiste) mensen aanspreekt. Zo leer ik bijvoorbeeld dat Cloud computing wel hot is, maar dat het an sich een te algemene term is om er business mee te scoren. Daar is meer focus voor nodig. Persoonlijk heb ik ook een pitch nodig waarin ik in enkele zinnen kunt zeggen wat ik doe. Dit proces gaat natuurlijk weer trager dan begroot en er zitten ook enge dingen in. Uitnodigingen versturen van de eerste officiële sessie in nieuwe stijl. De stap is klein, maar toch stel ik hem uit omdat mijn opzet nog niet perfect is. Daarbij moet er ook nog gewoon geld verdiend worden en dat betekend dus regelmatig switchen van taak.

Een deel van mijn focus ligt bij cloud computing voor ondernemingen. Waarom zou een bedrijf iets met de cloud gaan doen en welke motivatie zit daar dan achter. Zo heb je bijvoorbeeld het “office” ding. De hele wereld gebruikt Microsoft Office, maar het cloud product office365 is het niet volgens mij. Dan vind ik Google Docs een beter alternatief, maar er kleven serieuze nadelen aan. Integratie is niet foutloos en het combineert niet goed met een bestandssysteem. Dit is wel een ding wat grootschalig succes in de weg staat.

Ik ben nu bezig met een presentatie en die wil ik oefenen voor vrienden en goede relaties. Deze week wil ik de uitnodiging hiervoor sturen en als jij er ook bij wilt zijn hoor ik het graag.

Het is nu overigens een dag later en dus weer een andere bui dan gisteren. Vandaag hoorde ik weer een huwelijk dat op de klippen is gelopen. Weer, omdat het wel het break-up seizoen lijkt. Ik schrijf het op omdat ik een patroon herken. In de meeste gevallen gaat het om een huwelijk en jonge kinderen. Druk op het werk en druk met de kinderen zodat aandacht voor elkaar op een laag pitje staat. Door gebrekkige communicatie krijgt één van twee ineens aandacht en is er een ander in het spel. Waarom ik dit schrijf is dat ik het vreselijk vind als mensen scheiden. Vooral als het om de verkeerde redenen is. Scheiden is duur en (langdurig) emotioneel, daarnaast heb je levenlang met elkaar te maken omdat je kinderen deelt. Mensen hoeven echt niet bij elkaar voor de kinderen te blijven –ik geloof dat dat ook niet werkt- maar ik geloof ook dat scheiden vaak niet nodig is. Ik denk dat mensen onderschatten wat de impact is. Overigens valt me ook op dat veel mannen niet aan praten doen en moeite hebben om hun “gevoelens” te uitten. Je hoeft echt geen serenades voor elkaar te zingen en de krochten van je ziel vrij te geven, maar communicatie is essentieel voor een goed huwelijk. Als je niet (goed) communiceert is de kans dat je elkaar goed aanvoelt een stuk kleiner geworden. Ik schrijf het op omdat het me raakt en omdat het me bezig houdt. Dus ben je man en kun je “moeilijk” bij je gevoelens komen? Get over it! Als je oud bent wordt je toch wel sentimenteel en vraag je jezelf af waarom je er altijd zo moeilijk over hebt gedaan.

Vandaag heb ik met Ferry koffie gedronken in het Stadshart. Daar is sinds kort een Douwe Egberts koffie shop en ik hou wel van dat soort concepten. Het is beleving en alles is daarop gericht. De inrichting, de apparaten zelf, de mensen die er werken. Veel winkeliers hebben een kwakkelend bestaan, maar in zo’n Douwe Egberts shop geloof ik wel.

Hoe de komende maanden eruit zien weet ik niet, maar ik vind het wel spannend zoals het gaat. Leerzaam en duur en vol onzekerheid, maar wie met beide benen op de grond blijft staan komt niet ver. Het is in ieder geval fijn om elke ochtend weer te constateren dat ik nog vol strijdlust zit!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Strijdlust

  1. Cees zegt:

    Ha Henri, v.w.b de break-ups moet je maar even in de omgeving kijken. Talloze echtparen die het al meer dan 40 jaar met elkaar uithouden en gering steeds leuk vinden. Zo zorgelijk is het dus niet. Succe met de presentatie, ik begin de “cloud” stressbestendig waarderen.

  2. Cees zegt:

    Gering = nog
    Succe = succes
    Stressbestendig = steeds meer

    De spellchecker van mijn tablet heeft af en toe vreemde nukken😉

  3. henrikop zegt:

    Een deel van de huwelijken stranden, maar in sommige gevallen met veel onnodige ellende of om de verkeerde redenen. Over een paar weken komt er al een eerste boekje uit, en je bent welkom. Ik zal je op de lijst zetten dat je in ieder geval mail krijgt🙂

    Bij Instellingen >> Algemeen >> Toetsenbord kun je Autocorrectie uitzetten. Ik zou het doen :-p

  4. Cees zegt:

    Ik gebruik het swype keyboard. Autocorrectie en woordsuggestie staan uit, maar toch (als je even niet kijkt) maakt hij er iets anders van. Toch maar een ander keyboard gebruiken😦.

Geef een reactie

