De brommer en het kussen

Soms wordt je getriggerd door een vraag. Zo vroeg een manager bij een klant; “Heb jij ook een brommer gehad?”. Ja, ik heb een brommer gehad en de herinneringen stroomden direct binnen.

Mijn brommer was een Puch Europa, het instapmodel van de Puch. Was fluisterstil en reed veertig. Oja, en had trappers aan de zijkant. Dat was suf en voor veertien gulden kocht ik meteen voetensteuntjes. Dat was de eerste aanpassing, uiteindelijk was het de snelste Puch in de buurt. Hoewel, snelste is niet het goede woord, dat associeert met snelle brommers en flitsend. Mijn Puch kwam niet van zijn plaats zonder eerst mee te steppen. Als je geen wind tegen had kwam hij na een kilometer op topsnelheid, 95 km per uur. Dat kwam door een aantal dingen, de makkelijkste stap was tandwieltjes. De kleinste voor en de grootste achter, dat zorgde ervoor dat er geen kracht overbleef om te accelereren, maar het ging uiteindelijk wel snel. Daarna kwam de 70 CC cilinder met poorten waarin je een pink kwijt kon. Daarvoor had je weer een grotere carborateur nodig en een expansie pijpje. Nu kan ik hier nog langer op doorgaan, maar er zijn twee herinneringen die ik wil delen. Mika zat nog wel eens bij me achterop en dan schuurde hij bijna met zijn billen de grond, zo gingen we naar Scheveningen en op de Bezuidenhoutse weg reed er een auto naast ons, na een tijdje draaide de passagier -een vrouw- het raampje open en riep “Jullie rijden 80! Jullie rijden 80!”. Hehe, en dat was dus met zijn tweeën en als ik het Leon zou zien doen was dat zijn laatste dag op een brommer. Het andere was een voorval van een politiecontrole en een rollerbank. Politie werd ook wel eens moe van die snelle brommers en als je brommer tijdens een controle te hard kon rijden op een rollerbank, dan was je de brommer kwijt of moest je hem “downgraden”. De politie stond natuurlijk bij zo’n toegangsweg naar school en toen ik in het vangnet reed zag ik de geschrokken gezichten van vrienden en bekenden die al de Sjaak waren. Hun gezichten lichtten op toen ze mij zagen, gedeelde smart, je kent het wel. Er er zaten ook wel jongens tussen die mij graag zouden zien falen. Maar falen was die dag niet aan de orde. Niet met mijn brommer. Dat ding werd op de rollerband gezet en de agent gaf gas… alleen kwam de rollerbank niet op gang! Er zat te weinig power in om op gang te komen. Na een minuut haalde ze hem eraf met een korte instructie “hup doorrijden”. Die frustratie op de gezichten van omstanders, onbetaalbaar! Er was nog iemand die riep “Ja maar die brommer kan het hardst!”. De politie gaf geen gehoor. Good old times….

Cindy vond dat ik stonk. Ze rook zo’n subtiel maar onaangenaam geurtje in de ochtend in bed en ik ben daar gevoelig voor. Dat is ook zo’n ding uit het verleden. Het bleek uiteindelijk de vulling van het kussen te zijn wat die geur afgaf. Ook na het wassen. Zodoende hebben we de kussens vervangen een paar weken geleden.

Ik heb ook al een paar weken last van mijn rug. Soms werd ik om vijf uur wakker en slapen was daarna kansloos, hoe ik ook probeerde te liggen. Het matras voelde doorgezakt. Eerst gaf ik het nieuwe kussen de schuld. Het was te dik. Dus veel van de inhoud eruit gehaald, maar de pijn bleef. Cindy -lief als ze was- kocht weer een nieuw kussen wat platter was. Maar het hielp nauwelijks iets. Alain, de neef van Cindy zei direct dat het toch door het kussen kwam en ook Raymond kwam meteen met die suggestie. Maar hoe lang heeft je lichaam nodig om te wennen aan de nieuwe situatie? Meer dan een paar weken?

Misschien went het wel nooit?

Cindy kan altijd zo lekker resoluut zijn dus ik ging er niet vanuit dat ze mijn oude kussen bewaard had, maar alas, dit keer was een uitzondering en weet je wat? Ik slaap weer als een roosje en wordt zonder klachten wakker….

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op De brommer en het kussen

  1. Marlene zegt:

    En nu stink je weer?

  2. Henri Koppen zegt:

    haha, nee, ik heb er een extra hoes opheen gedaan. Het is gewoon een soort rubber wat een vaag geurtje heeft.

Geef een reactie

