Maakt Google ons dommer?

Er zijn best veel dingen die mij gelukkig maken. Eén ding daarvan is iets wat ik nu doe, schrijven. Hoewel de teksten er zelden uitkomen zoals ik ze in mijn hoofd gevormd heb, vind ik het al heerlijk om de toetsen en het toetsengeratel te horen als ik aan het typen ben. Een ander ding is nieuwe dingen leren en tot inzicht komen. Inzichten maken me heel blij en ik voel me dan heel slim.

Nyenrode
Maar leren is best pittig en gaat minder snel als je ouder wordt, althans, dat is mijn beleving maar je zult er vast wat van herkennen. Iets meer dan een week geleden mocht ik op Nyenrode een onderdeel van een seminar geven over cloud computing, mijn favoriete onderwerp. Ik had een half uur maar koos er bewust voor om dit naar twintig minuten te brengen zodat er genoeg ruimte was voor interactie. Dat praatje van twintig minuten heeft me uiteindelijk zo’n dertig uur voorbereiding gekost. Maar als ik één ding geleerd heb is dat voorbereiding cruciaal is. Doordat ik zo goed was voorbereid kon ik de presentatie uit mijn hoofd geven zonder hulpmiddelen. Ook heb ik heel powerpoint niet gebruikt, alleen één slide met een overzicht. Natuurlijk was ik wel een beetje zenuwachtig, in de zaal waren hoog opgeleide mensen met dito functies en ook de andere sprekers waren op niveau. Ik roep zelf dat ik voorop loop met mijn kennis over cloud computing en deze reputatie is belangrijk als onderdeel van mijn strategie. Het ging erg goed en ik kreeg veel lovende woorden van de gasten en collega sprekers tijdens de borrel. Maar het verbaasde me hoeveel tijd het me kostte om het allemaal goed te onthouden. En dit is een bruggetje naar de titel.

Maakt Google ons dommer?
Een tijdje terug las ik een boek van Nicholas Carr; The Shallows. Dit boek geeft op allerlei manier aan dat internetten ons brein verandert. We leren slechter onthouden en missen steeds meer de gave tot diep nadenken. De redenatie is kort door de bocht dat we leren dat alles op internet te vinden is en we dus steeds minder gaan onthouden en door de vele prikkels en afleidingen we steeds minder in staat zijn om dieper na te denken. Hij haalt veel onderzoeken aan om zijn stelling te onderbouwen, maar een aantal voorbeelden zul je wellicht ook zelf kunnen valideren. Door allerlei handige hulpmiddelen zoals navigatie, zoekmachines, en slimme pagina’s die veel zaken makkelijker maken verliezen we in rap tempo handige eigenschappen. Door gebruik van bijvoorbeeld navigatie worden we steeds minder geprikkeld de omgeving op te nemen zodat we de weg terug kunnen vinden. We vertrouwen steeds meer op de tools zodat onze geest steeds minder geprikkeld wordt om zelf tot oplossingen te komen. Zo geloof ik ook best wel dat parkeersensoren ervoor zorgen dat we steeds slechter kunnen parkeren. Maar Carr gaat veel verder en geeft aan dat veel internetten ons minder in staat stelt zelf te onthouden en in mijn ogen lijkt hij daar best een sterk punt te hebben. Use it or lose it. Hoe meer er voor je gedacht wordt hoe luier je blijkbaar wordt. Misschien leren we dat Google toch alles wel weet, dus als we iets vergeten kunnen we het opzoeken.

Cloud computing
Dus cloud computing is mijn ding. De laatste twee jaar ben ik er bewust mee bezig geweest om “expert” te worden op dit vlak. Honderden uren heb ik besteed in het lezen van artikelen en het daadwerkelijk werken met de technologie en het diep nadenken over wat het nu echt is en wat het betekent. Voor 2000 had ik ook niet geloofd dat Internet het echt helemaal zou worden en dat er zelfs schoenen verkocht zouden worden over het internet De potentie van het internet heb ik niet tijdig ingezien en er dus ook niets mee gedaan om er op die manier geld mee te verdienen. Wel had ik voor 2000 al een site die ik nog steeds heb (en zonder nauwelijks iets veranderd te hebben). Nu merk ik dat ik eindelijk momentum krijg, niet alleen door te spreken op Nyenrode en morgen op de security info beurs in Utrecht, maar dat mensen mij spontaan benaderen om af te spreken. In termen van omzet moet ik het toch vooral hebben van een stukje advies en een groter deel realisatie terwijl ik het realiseren nu wel heb gezien, ik zoek naar schaalvergroting en zou me meer bezig willen houden met praktisch advies, schrijven, workshops en delen van kennis, al moet ik ook toegeven dat ik ook wel geniet van het daadwerkelijk uitvoeren. Met cloud computing heb je net zoveel kracht tot je beschikking als een grote onderneming met duizenden mensen personeel.

Weekendje weg
Leon had herfstvakantie dus wel zijn een lang weekend weggeweest naar Borger in Drenthe, park Hunzedal. Het park was mooi, het weer -hoewel koud- was goed en het was gewoon erg leuk. Alleen de bedden waren niet goed en met de klok die een uur terug ging zorgde ervoor dat de dag wel heel erg vroeg begon. En dat na nachten dat de kinderen uit bed vielen, hun slaapzak verloren en het koud kregen en de nachten dus niet echt voor een uitgerust gevoel zorgde. In het zwembad was een grote glijbaan van 65 meter en Leon durfde er niet vanaf. Ik begon dus druk uit te oefenen omdat ik wist dat hij het enorm gaaf zou vinden en dat zorgt voor een dilemma. Hij wil niet, dus geef ik op? Of zet ik door? Ik koos voor het laatste en dat bleek de juiste beslissing. Toen hij eenmaal was gegaan ging hij helemaal los en die blik in zijn ogen is dan onbetaalbaar! We hebben ook vrienden in de buurt -wat heet, 50 minuten rijden- en daar zijn we ook langs geweest. Voor bekenden; dat waren Michel, Margo en Jessie. Jessie is al tien jaar en was bang zich te vervelen, maar niets was minder waar. De kinderen waren echt leuk samen en Leon vond het huis en tuin prachtig. Skelteren, boomhut, pijl en boog schieten, hij was verkocht. En Evelien werd omgetoverd tot een prinses. Later gingen we nog pannenkoeken eten na een boswandeling, maar doordat de klok een uur terug was gezet stortte de kinderen om kwart over zeven in. In de auto terug naar Borger gaf Leon nog aan dat hij niet meer terug wilde naar het park en bij Jessie wilde blijven. Zo’n dag is dan magisch.

Het is best een pittige tijd met kinderen, werk, de crisis, maar het is ook een leuke tijd en tot nu toe teken ik ervoor. Ik beweeg voldoende en voel me fit en we hebben vandaag besloten dat we weer de CPC gaan lopen (10 KM). Als het me nu nog lukt om iets gezonder te eten en minder te drinken, dan heb ik het helemaal voor elkaar.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

