Bezuinigen is niet de weg

Normaal schrijf ik niet over politiek, maar ik moet het kwijt. Het zit me dwars en ik denk er wel zeker een uur per dag aan en misschien kan ik nog wel een brug slaan naar automatisering.

Mijn salaris is behoorlijk en ik draag er ook veel belasting over af zodat het qua gekheid eigenlijk allemaal weer meevalt. Ik kan mijn huis af betalen, twee keer per jaar op vakantie en af en toe ga ik uit eten. Ik ben kostwinnaar en mijn vrouw werkt niet, een ongunstige keuze zo blijkt. Met twee salarissen betaal je (veel) minder belasting dan met 1 salaris. Op zich kan ik daar mee leven, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Met de nieuwe voorstellen begint dit echter wel extreme vormen aan te nemen. Daarnaast voelt het fundamenteel fout aan om voor een product meer te moeten betalen dan mijn buurman. Of anders vind ik ook dat als je meer betaalt je ook meer te zeggen moet hebben. Ik baal dus van het kiezersbedrog van Mark Rutte, maar vind het regeerakkoord ook een aanfluiting. Door de wens om snel tot een akkoord te komen lijkt de prijs daar ook naar, maar er staan dingen in het regeerakkoord waarvan mijn nekharen overeind gaan staan, hiervan geef ik een voorbeeld:

“Door annuïtair aflossen als voorwaarde te stellen voor belastingaftrek bij nieuwe hypotheken en de overdrachtsbelasting structureel te verlagen zijn de eerste belangrijke stappen gezet om
de woningmarkt weer in beweging te krijgen.”

Okee, aflossen wordt verplicht (en maakt een hypotheek duurder) en dat gaat de woningmarkt in beweging zetten? Hoe dan? Ik ben heel benieuwd naar de redenatie hierachter. Dit is slechts één voorbeeld waardoor Nederland onnodig lang blijft piemelen met een crisis. Door de zorgkosten te verhogen veel zaken inkomensafhankelijk te maken creëer je angst en onrust. Mensen zullen (kunnen) geen geld meer uitgeven waardoor nog meer ketens in een vicieuze cirkel afdalen naar de afgrond. Geen huizenmarkt betekent ook geen keukenmarkt, geen makelaars, geen meubelwinkels, geen verhuisbedrijven en ga zo verder. En zo zijn er veel ketens die allemaal met elkaar in verbinding staan en kapot gaan doordat geld niet in beweging komt. Een kennis van mij wil een vrijstaand huis kopen maar ziet daar nu gewoon vanaf omdat hij ook niet precies weet wat voor impact het regeerakkoord op zijn salaris gaat hebben en of hij dan de kosten nog wel kan dragen. Dat is killing! Banken mogen best wat meer risico nemen en de voorwaarden bijvoorbeeld stellen op 10 jaar. Dus dat je nu een deel van hypotheek aflossingvrij mag afsluiten, maar over tien jaar mag je over het aflossingsvrije deel geen rente meer aftrekken (als die regeling sowiezo niet verdwenen is tegen die tijd). Door voor teveel zekerheden te gaan zul je de druk op de rest van de bedrijven alleen maar opvoeren zodat er steeds meer bedrijven kopje onder gaan = minder belasting inkomsten en minder geld over voor de economie en meer mensen in de bijstand.

Wat ik ook mis in het regeerakkoord zijn de voornemens om de overheid slanker te maken. Uit eerste hand weet ik dat er op veel overheidsinstellingen nog steeds een “rustig aan” mentaliteit heerst en dat er nog zeer veel geld verloren gaat aan fouten en domme investeringen. Snij meer overheid weg en je ziet vanzelf wel waar het pijn gaat doen. Zorg, politie en onderwijs zijn natuurlijk wel uitzonderingen waar je vanaf moet blijven, maar provincies, ministeries en grote overheidsinstellingen kunnen echt wel met minder mensen. Bewijs mij maar dat het niet zo is. En vergis je niet; overheid wordt betaald door de mensen die niet voor de overheid werken! Zij hebben immers ook de begrotingstekorten. Niet de burgers. Laat overheidsinstellingen nu eens hun uitgaven verdedigen voor het volk, of maak ze in ieder geval wat meer transparant.

Een ander doorn in mijn oog is het continu wijzigen van wetten en regelingen, kijk nu naar het aantal veranderingen in het afrekenen van de zorg! Elke wijziging kost enorm veel geld om te bedenken, maar ook om uit te voeren en door te voeren in de automatisering. Breng daar nu eens een paar jaar rust in.

En om maar meteen aansluiting te geven op mijn vakgebied. De overheid kan miljarden besparen door beter te standaardiseren! Ik geloof niet de processen bij gemeenten fundamenteel verschillen (en als dit wel zo is, los dit dan op). Dus waarom moet elke gemeente zijn eigen wiel gaan uitvinden? Kennis onderling wordt sowiezo maar zeer beperkt gedeeld (ook uit eerste en soms tweede hand)..Maak gewoon een selectie van vijf pakketten die goed functioneren en geef gemeenten de keuze uit 1 van die pakketten, of breng het onder in een app store. Waarom zou een gemeente uberhaupt zijn eigen automatisering moeten voeren? Zet het gewoon in een aantal centrale rekencentra (ik zeg cloud) en laat ze profiteren van schaalvoordeel.

Ik geloof niet in bezuinigen ten tijde van crisis. Bezuinigen moet je doen als het goed gaat, dan heb je daar tenminste budget voor. Bezuinigen als land als het slecht gaat zorgt alleen maar voor het verlengen van de crisis. Laten we een lichtend voorbeeld zijn hoe het wel moet!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

