Evelien

In het kader van vaker korte stukjes schrijven (=voornemen), hier een ervaring van vanochtend. Gistermiddag werkte ik thuis nadat ik eerder die dag een presentatie over cloud computing had gegeven voor 25 Java ontwikkelaars. Cindy kwam thuis met de kinderen en had achterop een ander meisje uit Evelien haar klas. Evelien fietste zelf naast Cindy en dat is al een heerlijk gezicht.

Toen ik even beneden kwam om wat drinken te pakken zat het meisje samen met Evelien een koekje te eten… en DRUK dat het meisje was! En maffe zinnen maken. Ik vroeg hoe ze heette en kreeg als antwoord “Sanne Kakkie”. Evelien kan ook zo uitgelaten zijn, maar nu ervaarde ik dat Evelien dus niet gekker is dan sommige andere kinderen, een opluchting!

Later die middag haalde haar vader haar op en een uurtje later was Evelien heel boos omdat Sanne wat spulletjes van Evelien had meegenomen. En inderdaad. Vanochtend toen ik op school met Evelien stond kwam Sanne aangerend met een envelop waarin nog een armbandje en dergelijke zat van het spelen. Evelien is erg gesteld op het hebben van spullen en houdt alles goed in de gaten, het is net een ekster af en toe en tegengesteld aan Leon. Die houdt niet zo vast aan eigendom en geeft met gemak al zijn geld weg. Evelien is daarin tegengesteld.

Maar ondanks dat ze heel gevoelig is de laatste tijd, heb ik ook wel bewondering voor haar. Ze is erg scherp, heeft dingen heel goed in de gaten en kan zich ook heel mooi uitdrukken in woorden, zelfs als het er huilend uit komt.

Leon is ook altijd goed geweest in zichzelf uit kunnen drukken (al deed hij dat niet zo vaak), Evelien is dat ook en af en toe sta ik verbaasd over dingen die ze zegt die echt duiden op ruim voldoende intelligentie. Leon is overigens ook een jongen die later zijn gevoel gewoon onder woorden kan brengen en ze niet als een krab voor zichzelf houdt. Iets wat ik altijd heel erg kan waarderen en zoals ik zelf ook probeer te zijn.

Ik ga het niet uitleggen waarom ik erop kom, maar ik vind de definitie uit de Wikipedia van cognitieve dissonantie erg knap!

“Cognitieve dissonantie is een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee cognities, waarbij het woord cognitie kan slaan op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. Volgens de theorie voelen mensen een sterke drang om dissonanties te verkleinen door hun opvattingen of gedrag aan te passen of te rationaliseren.”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

