Nieuwe inzichten

Elk jaar gaan we wel één of twee keer naar een vakantiehuisje met de kinderen. Het is echt iets van deze tijd en vaak zijn er goede aanbiedingen te vinden. We zitten in Hunzedal omdat ze daar sta caravans hebben. Het leuke daarvan is dat de kinderen dan veel meer buiten zijn en andere kinderen tegenkomen dan als je een huisje hebt.

 

Het weer was op zich goed, maar de laatste dagen regent het. Gisteren zijn we daardoor naar een indoor pretpark geweest, Plopsa. Ik had geen bank token meegenomen zodat ik met korting kaartjes kon kopen (had overigens ook geen printer), dus heb de volle mep betaald, 18 euro per persoon, ook volwassenen. Bizar, want alles is gericht op (kleine) kinderen. Daar komt natuurlijk ook een parkeerkaart van 6 euro bij. Het is een hal die je in een sprintje kunt overbruggen in zo’n 20 seconden. Niettemin hebben de kinderen het erg naar hun zin gehad en tja, dan is het al snel goed. In de avond zijn we nog uit eten geweest in een buffet restaurant waar de kinderen zich vol hebben gestopt met ijs. Bijna thuis geef ik wel aan dat de kinderen meteen naar bed gaan. Krijg ik toch een donderpreek van Leon om mij oren wat een verschrikkelijk dag het was. Natuurlijk weet ik wel beter, maar leuk vind ik dat niet.

 

Ondanks dat ik hier niet lekker slaap, er weinig tijd is om iets voor mezelf te doen en het vrij koud is, kom ik toch wel tot rust. Ik kan werk makkelijk los laten en heb slechts af en toe de boel in de gaten gehouden op afstand. Ook krijg ik nieuwe inzichten, denk over dingen na en lees interessante boeken op de e-reader (het uurtje in de avond, en tussen momentjes op de dag door). Daarover zometeen meer.

 

We hadden nog een leuk incidentje wat weer duidelijk maakt hoe gewoon het is, dat alles het doet. Cindy kon het toilet niet doortrekken en dacht dat het stuk was. Mijn eerste gedachte was meteen de kraan aanzetten en inderdaad, er was geen water. Heerlijk hoe Cindy in de stress schiet en echt zoiets had “ja maar, dat kan toch niet? Wat als je net onder de douche staat met je haar vol schuim? Hoe lang kan dat wel niet duren?”. Na aandringen van Cindy bel ik de receptie, maar die was erg druk, toen ik iemand aan de lijn kreeg zei de receptioniste meteen dat niemand water had en dat zelfs het dorp zonder water was. Ze waren daar met de weg bezig. Uiteindelijk was het na een minuut of twintig weer voorbij, maar de luxe van stromend water was heel duidelijk.

 

Ik lees veel over cloud computing -duh- maar daaromheen zit een hele schil van bewegingen die er zijdelings mee te maken hebben en ook overlap hebben, zoals “het nieuwe werken”, lifehacking, online marketing, en allerlei sites die zich richten op het moderne internet. Op zich logisch, want een onderdeel van cloud computing is software as a service (SaaS) en veel tools zijn als een dienst af te nemen. Daar lees ik dus veel over en dan kom je in een ecosysteem terecht van Apple lovers en gelijkdenkenden over de informatie maatschappij met schrijvers zoals Seth Godin, Clay Shirky, Martijn Aslander, Simon Sinek en nog velen anderen. Aan de ene kant inspirerend materiaal wat me ook aan het denken zet, maar vooral het boek “Start with WHY” staat me tegen. Niet om de basis boodschap, natuurlijk moet je beginnen met het waarom, en daarna pas met hoe en wat. Een klassieke fout waarin ik nog regelmatig stap, ik begin vaak met het het hoe en wat, maar ook omdat ik over het waarom al heb nagedacht. Het boek is in mijn ogen erg overgewaardeerd met voorbeelden achteraf om de stelling te onderbouwen. Ik ga er nog wel een blogpost aan wagen om hier dieper op in te gaan, maar een inzicht die ik heb is dat er in een wereld voor culturen, technologie en veranderingen er geen harde waarheden en zekerheden zijn die altijd werken en dat alles maar een richting is. Heel veel boeken verkopen hoe je gelukkig kunt worden, hoe je af kunt vallen, hoe je rijk kunt worden. Inspirerend? Zeker, kan het werken? Natuurlijk. Maar uiteindelijk is niet iedereen in staat om al zijn doelen te bereiken en is er geen zeker stappenplan. Het is vooral een weg om te ontdekken voor jezelf waar je mogelijkheden liggen en hoe je die kan onderbrengen in je dagelijkse leven. Natuurlijk is de ene mens gelukkiger dan de andere, en bereikt de ene meer dan de andere, maar niemand is steeds gelukkig en kan alle zorgen en problemen oplossen omdat hij of zij zoveel weet. Leven is complexe materie en door de fasen van onze levens doen we lessen op, uit boeken, maar vooral uit de praktijk en is mazzel hebben een groot onderdeel van je geluk. En er zijn af en toe die uitzonderingen die echt boven de menigte uitstijgen en ons inspireren, of ons gewoon even een geluksmomentje bezorgen omdat we erover lezen en ze ons motiveren.

 

Het is tijd om broodjes te halen en hier een punt aan te schrijven. Zoals vaker is mijn voornemen weer om meer te schrijven en ook in mijn dagboek.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

