Balkonia

Vakantie op je balkon, ofwel thuisblijven is een Balkonia vakantie. De laatste twee weken van Augustus zouden we gaan, maar dat is de laatste week geworden. Nu was er nog een 2e week die we zouden gaan, maar daarvoor kon ik niets vinden en daarom zijn we een vakantie vanuit huis gaan doen. De week is alweer bijna om…

The Good
De businesscase voor een thuis vakantie is niet slecht. De 600 tot 1000 euro die je anders kwijt bent kun je nu investeren in leuke dingen doen. Saillant detail is dat de leukste dingen gratis waren en dat de dure dingen tegen vielen. Zondag zouden we naar Castlefest gaan. Dat is een leip feest waar zelfs de bezoekers verkleed gaan in fantasy. Eerder dit jaar had ik de Fantasy Fair gemist en nu zouden we dus naar Lisse gaan. We kwamen niet vroeg aan: Half twaalf en de rij om een kaartje te kopen was zo extreem lang dat het een anderhalf uur zou duren voordat we binnen zouden komen. In overleg met de kinderen zijn we naar Noordwijk gereden. Het was Zondag en mooi weer, dus ook daar verwachtte ik drukte, maar dat viel vreselijk mee. Parkeren 100 meter van het strand en ook nog eens goedkoop, en eigenlijk liep alles op rolletjes. We hadden maar wat strandspul gekocht en de kinderen hebben heerlijk gezwommen in hun onderbroek. In de avond gegeten in Zoetermeer (Pasta Company) en gewoon een geweldige dag. De volgende dag naar Meyendel geweest en ook daar onverwacht lang blijven plakken, daarna dagje Scheveningen en Oma Mary meegenomen. Weer was iets minder, maar nog steeds weinig klagen. Ook heb ik in de tuin een echte tent opgezet (dank Wil en Fred!) en daar hebben ze in geslapen. Niet de hele nacht, we hebben ze overgelegd toen we zelf naar bed gingen, maar wat een pret hebben ze ermee gehad!

Leon had op zijn verjaardag van ons een mountainbike gehad. Op een dag heb ik hem meegenomen naar Snowworld om daar te oefenen met zijn versnellingen en het gebruik van zijn remmen, heb er nog een filmpje van gemaakt. Dat soort één op één momenten zijn heerlijk, zeker als ik zie dat hij het ook echt oppakt.

Op heel wat momenten was het heerlijk om aandacht te geven aan de kinderen en te horen wat er in hun omgaat. De hele straat was op vakantie dus we waren ook echt op ons vieren aangewezen en ik kan niet anders zeggen dat Leon en Evelien voornamelijk lief voor elkaar geweest zijn.

Deze week heb ik ook het sporten weer opgepakt. Drie keer hard gelopen en ook het mountainbiken met Leon was toch echt wel een work-out. Dit in combinatie met weinig drinken en snoepen is een goede aanzet die ik hoop vol te houden.

The Bad
Vandaag zijn we naar Dolfinarium geweest. Wat een drama was dat. Slecht geregeld op alle vlakken, duur en zelfs de top show was flauw en matig. We vroegen of dit kwam door de drukte, maar dit bleek “business as usual”. De kinderen vonden het nog okee, maar ik raad het af. Zelfs al was het minder druk dan vind ik het nog matig. Wat meteen duidelijk werd is dat de leukste dingen eigenlijk weinig met geld te maken hebben.

Ook ben ik een groot gedeelte van de week heel erg moe geweest. Geen enkele avond is het later dan twaalf uur geworden en meestal lag ik al om half elf kapot op bed. Niet alleen is het heel intensief om de hele dag met elkaar te zijn. Mijn werk en de druk aldaar hebben zo zijn tol geeist. Klein voordeel bij dit nadeel is dat ik veel minder heb gedronken als in andere weken. Na twee glazen wijn ging mijn licht al uit. Moe zijn is niet bevordelijk voor mijn humeur.

Ook was dagen lang mijn hartslag in rust te hoog. Ergen tussen de 85 en 110 slagen per minuut. Op een gegeven moment werd ik in de nacht wakker en was mijn hartslag ruim 100 slagen per minuut. Meteen even gekeken naar de oorzaken en die zijn best lastig vast te stellen. Uiteindelijk heeft je lichaam een bepaalde behoefte aan zuurstof en op 1 of andere manier kwam dat niet op pijl met een lagere hartslag. Ben dus ijzer gaan drinken, heb meer vitaminen geslikt en uiteindelijk was het aan het eind allemaal weer op pijl: in rust tussen de 60 en 70 slagen. Vage shit die me wel bewust maakt dat je lichaam de tempel is van je ziel. Je zal je gezondheid dus moeten koesteren.

The Ugly
Vakantie is voor mij ook altijd een periode van bezinning. Na mijn vakantie heb ik altijd goede voornemens om dingen anders aan te pakken, waar vervolgens niet heel veel van terecht komt. Ook heb ik best wel mijn periodes gehad dat ik gewoon heel erg verveeld was. Steeds maar geven en leuk voor de anderen is niet iets wat mij inspireert. Ik ben toch wel heel erg een individualist en denk veel aan mijzelf. Als om een uur of negen de kinderen eindelijk op bed liggen ben ik te moe om nog iets voor mijzelf te doen. Vaak kan ik het dan ook niet opbrengen om nog gezellig te doen en soms voelt dat neerslachtig aan. Heb ik wel de juiste keuzes gemaakt? Wil ik dit de komende jaren nog wel zo doen? Lelijke gedachten die als zaadjes kiem vatten als je ze eenmaal hebt. Gelukkig kan ik dit wel goed relativeren en besef ik dat dit een bui is die gevoed word door moeheid en de soms saaie kant aan kinderen. Juist zo’n intensieve week met z’n vieren maakt bepaalde “lacunes” duidelijk. En dat zijn lelijke gedachten.

Niettemin ben je verantwoordelijk voor je eigen geluk en zal ook ik hiermee om moeten gaan. Verantwoordelijkheid nemen voor beslissingen, maar ook mijn grenzen stellen en ruimte scheppen voor mezelf. Niemand heeft wat aan een chagrijnige partner of pappa. Maar ik vind het best lastig. Cindy wil dat ik dit soort ruimtes van te voren plan. Terwijl ik juist van het niet plannen ben. Deze hele kindervakantie is wat dat betreft wel weer een leerschool. We zouden dit jaar last-minute gaan. Maar naast dat Cindy koudwatervrees kreeg, bleek dit ook terecht. Last minute, zeker met kinderen en een beperkt budget is gewoon een fabel in het hoogseizoen. In dat opzicht voelt dat wel als een falen en de goede kant is dat we dit nu ervaren hebben en volgend jaar gewoon weer ruim van te voren de plannen maken. We hebben ook veel gesproken over de voordelen van een tent, maar we twijfelen nog of we over de nadelen heen kunnen stappen.

Gisteravond was het zaterdag avond. De kinderen keken nog een film op Leon zijn kamer en ik zat na te denken over vakantie en ben eruit. Ik denk dat we toch een carava gaan kopen.

Say what?

Ja een caravan. Ik zal dit toelichten. Vakantie met kinderen komt erop neer dat je wil dat de kinderen zoveel mogelijk zichzelf vermaken. Vriendjes zijn het perfecte middel van vermaak en die maak je niet op een hotelkamer, maar op een camping. Een tent zuigt, omdat je geen echt plekken hebt om je spullen op te bergen, een koelkast ontbreekt en slapen is een uitdaging. Sta caravans huren is niet alleen duur, je moet er vroeg bij zijn, en vliegvakanties zijn duur en vaak zit je toch vast aan een hotelkamer. Op de camping leef je gewoon buiten. Ja het is wat primitief. Maar met een caravan en voortent heb je toch minder nadelen dan een tent en met een caravan kun je ook vaker betaalbaar op vakantie gaan en ben je redelijk mobiel. Opslag is gewoon een dienst waarvoor je betaald en naast wat verzekering, benzine en meer tol heb je relatief weinig kosten. Een caravan dus. Andere voordelen zijn dat we bijvoorbeeld in de zomervakantie ik de caravan ergens drop, Cindy daar kan zijn met de kinderen en ik na mijn werk gewoon naar de camping toe ga. Of oma kan daar een paar dagen met de kinderen zitten.

Maar goed, dit is dus mijn week in een notendop. En ik tel mijn zegeningen. Als ik zie hoeveel ellende er is in de wereld en wat een geluk ik heb, dan voel ik weinig om over te klagen. Er is niets mooiers dan je dochter die tegen je aankruipt en laat voelen dat ze van je houdt. Of een zoon waarbij het kwartje valt en iets van mij aanneemt en daar blij mee is. Een vrouw die gewoon heel veel van mij houdt en waarbij ik me gewoon lekker voel. Al die shit eromheen neem ik voor lief. Ik teken ervoor.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

