De toekomst van ons

Volgens Ethan Siegel duurt het met de huidige manier van voortstuwen 200.000 jaar voordat we de dichtstbijzijnde ster kunnen bereiken; Alpha Centauri die “slechts” 4,3 lichtjaar van ons verwijderd is.

De redenatie is vrij simpel. Om aan de zwaartekracht van de aarde ontsnappen heb je een snelheid nodig van 11 Km per seconde, daar moet je behoorlijke wat brandstof voor verstoken en vandaar dat raketten zo massief zijn. Om naar sterren te reizen heb je veel meer snelheid nodig, je moet blijven versnellen en met onze huidige stand van techniek is dat onmogelijk of we nu met brandstof, kernenergie of de theoretische em-drive reizen. Die laatste klinkt natuurlijk geweldig versnellen met zonlicht, maar de hoeveelheid zonlicht wordt steeds minder hoe verder je weg bent van je ster. Reizen met lichtsnelheid klinkt heel gaaf, maar als je de wetenschap erop los laat zie je dat een beetje massa verplaatsen extreem veel energie kost.

Reizen naar de sterren gaat hem niet worden en zeker niet voor de mensen die nu leven. Elon Musk is bezig met zijn missie naar Mars. Dat klinkt mooier dan het is. Ik geloof er niet in, ook niet over 100 jaar en zeker niet met de techniek van nu. Een paar redenen waarom Mars niet zomaar bewoonbaar is;

  • De slechtste plek op aarde is nog vriendelijk vergeleken met de beste plek op Mars

  • Mars heeft geen elektromagnetisch veld welke beschermt tegen schadelijke straling van de zon. Vooralsnog lijkt onbeschermd leven aan de oppervlakte slecht voor de gezondheid.

  • Als we onze eigen woestijnen nauwelijks kunnen gebruiken voor verbouwen van gewassen, dan lijkt dit op Mars nog veel uitdagender.

  • Zwaartekracht op Mars is veel lager, voor lange periodes en aangenomen dat we als mensen daar niet op in zijn gesteld zal dit vele “Mars” generaties teisteren.

Spullen de ruimte in krijgen is extreem duur en levert pas op de zeer lange termijn iets op. Ik denk dat we eerst robots moeten gebruiken om voorbereidingen te treffen voor mensen om daar te leven.

Het bevolken van Mars en het reizen naar de sterren zullen dus niet gebeuren zeker niet tijdens ons leven, het leven van onze kinderen en de kinderen van onze kinderen. We zitten dus vast aan onze aarde en als onze planeet ons huis is, wordt het tijd dat we hier wat duurzamer mee omgaan. Achterstallig onderhoud leidt altijd tot veel hogere kosten en wat zijn we met z’n allen “achterstallig” geweest!

Nu ben ik geen milieuridder, heb ik er een hekel aan om afval te scheiden, heb ik twee kliko’s voor mijn restafval en gooi ik alleen spullen uit de tuin in de GFT bak. Ook ben ik nog niet heel erg onder de indruk van de “climate change” beweging. Misschien is dat onwetendheid, maar zoals ik er tegenaan kijk is het veranderen van het klimaat niet iets wat we op kunnen lossen met de campagnes om co2 uitstoot tegen te gaan. Het is goed dat ze er zijn want er is wel iets van beweging, maar het is niet dé oplossing.

In China is smog een steeds groter wordend probleem, dit probleem gaat aan alle kanten pijn doen. Mensen worden zieker, minder productief, bedrijven verplaatsen en onvrede zal groeien. De drive van China om dus iets met uitstoot van auto’s te doen en weg te bewegen van het verbranden van fossiele brandstoffen zal groter worden. Dit zal leiden tot innovaties die weer verkocht kunnen worden en dus op allerlei gebieden zullen bijdragen aan China, maar ook aan de wereld in zijn geheel. Ik geloof echt dat technologie onze redding is, maar ook onze ondergang. In onze zoektocht naar het volledig begrijpen van het universum, het leven en intelligentie zullen we iets creëren wat slimmer dan wel sterker is dan wij zelf zijn, en als dat ontstaat, welke rol spelen wij dan nog? Maar net als met het reizen naar sterren zal ik, of mijn kleinkinderen, dit niet meemaken.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben nu 45 en toen ik jong was hadden we spookverhalen. Eén daarvan ging over een hakenkruis geverfd in een huis dat maar niet weg wilde gaan hoeveel behang er nog overheen geplakt werd en hoe vaak er overheen geverfd was. Natuurlijk komt er een moment dat je beseft dat het een onzinverhaal is.

HtceZSwdys-wehlSIZD9mXELC7AJUfsE2JyoV7_BToSI901vTftxfGaZDKAwSvstAL7nxbywIQhG1l7440rso4OnuUUk1CyN9bHGi1l5ma39Pcq2qqfypkt6rQ_cMC3XAgcVQbw7

Mijn punt is dat door internet alles veel transparanter geworden is. Natuurlijk hebben we nog steeds propaganda, grote leugens, fake news, etc. Maar echte miracles zijn er niet meer. Ik heb er nooit in geloofd. Ook denk ik dat het niet zo heel lang duurt voordat men niet meer in God gelooft, in ieder geval niet in de huidige achterhaalde vorm van religies met een bloedig verleden. Ik sluit het bestaan van iets als onderdeel van het universum niet uit, maar wel dat er een God bestaat in de vorm die door christendom, jodendom of islam beschreven wordt.

Waar gaat dit verhaal naartoe?

Ik zie het als een begin van een serie over alles wat mij bezighoudt, en dat is een hoop. Daarnaast geloof ik dat al deze onderwerpen iets met elkaar gemeen hebben. Het past allemaal in het grotere plaatje. Kunstmatige intelligentie, religie, de (on)mogelijkheden van technologie. Ik schrijf het voor mezelf en leuk als er wat discussie uit voortkomt, maar ik ga niet voor de views en voor de likes. Wie weet wat voor moois hieruit voortkomt…

Als je leuke tips hebt, of mijn antwoord op een vraag wilt horen, stuur me een mail.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

